variasi bahasa l.
Download
Skip this Video
Loading SlideShow in 5 Seconds..
VARIASI BAHASA PowerPoint Presentation
Download Presentation
VARIASI BAHASA

Loading in 2 Seconds...

play fullscreen
1 / 23

VARIASI BAHASA - PowerPoint PPT Presentation


  • 730 Views
  • Uploaded on

VARIASI BAHASA. MAKSUD: perbezaan bentuk-bentuk bahasa KEGUNAAN: untuk maksud yang sama berdasarkan situasi tertentu MENGAPA ADA VARIASI BAHASA ?. dialek daerah. perbezaan bahasa pengguna berdasarkan daerah atau perbezaan bahasa pengguna berdasarkan faktor geografi

loader
I am the owner, or an agent authorized to act on behalf of the owner, of the copyrighted work described.
capcha
Download Presentation

PowerPoint Slideshow about 'VARIASI BAHASA' - benjamin


An Image/Link below is provided (as is) to download presentation

Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author.While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - E N D - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Presentation Transcript
variasi bahasa

VARIASI BAHASA

MAKSUD:

perbezaan bentuk-bentuk bahasa

KEGUNAAN:

untuk maksud yang sama berdasarkan situasi tertentu

MENGAPA ADA VARIASI BAHASA?

dialek daerah
dialek daerah
  • perbezaan bahasa pengguna berdasarkan daerah

atau

  • perbezaan bahasa pengguna berdasarkan faktor geografi

Apakah sebab lain?

idiolek
idiolek

perbezaan sebutan antara individu dengan individu yang lain

Apakah istilah isoglos pula?

isoglos
Isoglos

isoglos juga dinamakan garis sempadan linguistik

MAKSUD:

garis pemisah antara satu dialek dengan dialek yang lain dalam satu bahasa

Contoh: Dialek Terengganu dengan Kelantan

Apakah pula maksud dialek sosial?

dialek sosial
dialek sosial

MAKSUD:

bahasa yang terhasil berdasarkan aspek penggunaan

Contoh: bahasa baku, bahasa formal, bahasa tidak formal, bahasa halus, bahasa kasar, bahasa istana, bahasa pasar dan bahasa slanga

Apa pula maksud dialek?

dialek
Dialek

ialah kelainan bahasa yang berbeza dari segi sebutan, kosa kata dan tatabahasa daripada bahasa baku yang digunakan secara tidak rasmi dalam perhubungan kekeluargaan dan perhubungan harian

Apakah maksud bahasa baku?

bahasa baku bahasa standard
Bahasa baku (bahasa standard)
  • ialah kelainan bahasa yang diterima oleh anggota komuniti bahasa yang digunakan sebagai satu bahasa perhubungan oleh penutur pelbagai dialek.
  • berkait dengan golongan berpendidikan tinggi dalam masyarakat yang digunakan dalam urusan rasmi sebagai bahasa rasmi negara dan bahasa persuratan.

Apakah perbezaan antara bahasa baku dengan dialek?

dialek daerah loghat daerah
Dialek Daerah (Loghat Daerah)
  • Dialek Utara – Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak Utara
  • Dialek Perak – Perak Tengah
  • Dialek Kelantan – Kelantan dan kawasan sempadan Pahang dan Terengganu
  • Dialek Terengganu – di negeri Terengganu
  • Pahang – di negeri Pahang
  • Dialek Selatan – Perak Selatan, Selangor, Melaka dan Johor
  • Dialek Negeri Sembilan – di negeri Sembilan
  • Dialek Sabah – tertumpu di Pulau Labuan dan sekitar Beaufort
  • Dialek Sarawak – Bahagian Pertama, khususnya di Kuching dan Pantai Utara serta kawasan Miri, Bintulu dan Sibu

Apakah kategori dialek sosial?

kategori dialek sosial
Kategori Dialek Sosial
  • Bahasa Pasar
  • Bahasa Slanga

Bahasa Pasar ialah bentuk bahasa campuran yang berkait dengan bahasa pijin, iaitu bahasa yang dipermudah untuk proses komunikasi

Apakah antara contoh bahasa pasar?

contoh
contoh
  • Kita orang ada satu kereta, baik punya. Banyak cantik. Kalu suka esok boleh mari tengok.
  • Itula, lu tatak mau ikut gua pindah. Sikalang sutat susah.

Kita bicarakan pula bahasa slanga

bahasa slanga bahasa kutu bahasa rocker
bahasa slanga / bahasa kutu / bahasa rocker
  • bahasa yang dipertuturkan golongan tertentu, khususnya remaja

Ciri-ciri: tidak rasmi, tidak baku, tidak kekal, istilah pupus setelah beberapa waktu, variasi rendah taraf daripada bahasa standard, kosa kata ada makna sendiri yang difahami golongan tertentu

Contoh: awek, cun, poyo, tangkap relaks dan bro

Apakah bahasa formal (bahasa terkawal)?

bahasa formal
Bahasa formal

ialah bahasa yang digunakan dalam situasi rasmi.

Ciri-ciri: teratur, lengkap, patuhi peraturan sebutan, tatabahasa, imbuhan, binaan serta susunan ayat dan perkataan, tidak mengandung kesalahan bahasa dan disampaikan dengan tepat, jelas dan berkesan, sama ada menerusi tulisan mahupun lisan

Apakah yang disebut sebagai bahasa tidak formal?

bahasa tidak formal
Bahasa tidak formal

ialah bahasa bebas yang tidak mementingkan peraturan bahasa, selain terdapat percampuran kod.

Contoh: Sorrylah sayang, I tak nampak u semalam.

Apakah perbezaan antara bahasa formal dengan bahasa mesra?

umumnya bahasa mesra berbentuk lisan
Umumnya bahasa mesra berbentuk lisan

atas alasan digunakan orang yang ada hubungan rapat yang mesra antara satu sama lain

Ciri-ciri:

a. Penggunaan kata ganti nama:

Siti nak ikut Milah tadi tapi ibu tak bagi.

b. Penggunaan kata gelaran tidak lengkap:

Kak cik nak ke mana?

c. Penggunaan unsur kependekan dan percampuran kod:

Kau tak pergi sekolah, Din? Dah siang ni.

d. Penggunaan unsur partikel –lah

Dahlah tu. Janganlah ingatkan orang yang dah tak nak kat awak.

Apakah yang perlu anda fahami tentang bahasa halus?

bahasa halus
Bahasa halus

ialah bahasa yang digunakan secara beradat dan bersopan santun serta menggunakan segala strategi untuk melunak dan memaniskan percakapan.

Mengapakah anda menggunakan bahasa halus?

- menghormati dan menjaga perasaan orang yang dilawan bercakap

- mewujudkan kemesraan dalam perhubungan

Apakah pula bahasa kasar?

bahasa kasar bahasa kesat
Bahasa kasar / bahasa kesat

ialah bahasa yang tidak sopan dan kurang beradab dalam pertuturan.

Apakah contoh bahasa kasar dan bahasa kiasan pemanis?

bahasa istana
Bahasa Istana
  • bahasa dalam
  • bahasa halus
  • bahasa diraja yang digunakan khusus dalam perhubungan kebahasaan dalam golongan diraja atau perhubungan rakyat dengan mereka
  • digunakan secara bersopan santun dan penuh beradab, sama ada dalam situasi formal ataupun tidak formal

Apakah lima aspek dalam penggunaan bahasa istana?

slide21
Penggunaan gelaran

Raja: Perak dan Selangor

Tunku / Ungku: Johor, Kedah dan

Negeri Sembilan

Tengku: Kelantan, Pahang dan Terengganu

slide23
Pemulukan (menyanjung atau meletakkan baginda pada taraf yang tinggi)

Contoh: Duli Yang diPertuan

  • Pendinaan (merendah-rendahkan diri apabila bertutur dengan raja)

Contoh: patik pacal yang hina, patik merafakkan sembah, ampun tuanku beribu-ribu ampun

SEKIAN