Pärskeet 2 / 2009

Pärskeet 2 / 2009. Jaoston kotisivut: http://porinpyrinto.fi/uinti/etusivu /. Sisällysluettelo. Sisällysluettelo …...………………………………..2 Puheenjohtajan palsta ........................................3 Uintijaoston johtokunta …………………………...4 Kevät 2009 (tapahtumakalenteri) ………………..5

mina

Pärskeet 2 / 2009

1. Pärskeet 2 / 2009 Jaoston kotisivut: http://porinpyrinto.fi/uinti/etusivu/

2. Sisällysluettelo Sisällysluettelo…...………………………………..2 Puheenjohtajan palsta........................................3 Uintijaoston johtokunta…………………………...4 Kevät 2009 (tapahtumakalenteri)………………..5 Aikuisten uintitekniikkakurssi…………………….6 Maarianhaminan kisaleiri……..………………….7 Kilpailumatka Stralsundiin…………………….….8 Nuorten leiri………………………………………..9 Kevätkauden avajaiset………………………….10 Satakunnan uintimestaruuskilpailut……………11 Satakunnan alueuinni………………...…………12 Arpajaispalkintokysely…………………………..13 Tehtäväsivu………………………………………14

3. Puheenjohtajan palsta:Keväinen tervehdys uintiväki! Kevät on jo pitkällä ja niin myös kuluva uintikausi. Paljon on ehtinyt tapahtua ja monessa on oltu mukana. Kaikki ryhmät on harjoitellut ahkerasti valmentajiensa johdolla ja kehitystäkin on tapahtunut huimasti. Kilpauimarimme ovat käyneet muutamissa kilpailuissa ulkopaikkakunnilla tehden hienoja tuloksia. Tällä hetkellä rolloihin Jyväskylään aikarajan alittaneita on jopa 5uimaria sekä myös Ikäkausikilpailuihin Hyvinkäälle on aikarajoja alittanut Ida Palenius. Rolloissa on tarkoitus osallistua myös T12/P13 4x100m VU viestiin. Onnittelut aikarajan alittaneille uimareille.Masters-uimarimme kävivät Oulussa omissa Mestaruusuinneissaan saavuttaen monia mitaleita. Hienoa. Helmikuussa aloitettiin uusi peuhula-ryhmä, joka on harjoitellut ahkerasti perjantaisin Sirpan ja Iidan johdolla. Kesällä järjestetään uimakoulu isoon altaaseen siirtyville peuhulalaisille. Kevät tuo mukanaan monenlaista mukavaa. Uintijaosto järjestää 24.5. retken Tampereelle Särkänniemeen. Uintijaosto maksaa bussikuljetuksen. Kaikki innolla mukaan hurvittelemaan. 26.5. vietetään kesäkauden avajaisia Keskustan Uimahallilla. Kaikki uintiväki ja perheenjäsenet ovat tervetulleita tapahtumaan, johon on vapaa pääsy. Tapahtumassa tarjolla makkaraa ja mehua. Myynnissä on uintivarusteita sekä arpoja. Mukavaa kevättä kaikille! Anu Honkanen

4. Uintijaoston johtokunta 2009 Puheenjohtaja Anu Honkanen 040 8288407, anuhonkanen@luukku.com Varapuheenjohtaja Pekka Forma 050 3415563, pekka.forma@pp.inet.fi Taloudenhoitaja Liisa Vainionpää 044 535 8063, mailispecial@gmail.com Sihteeri Elisa Lepistö 041 4342 827, elisa.lepisto@bronto.fi Jäsenet Katriina Mäkilehto Katriina-86@netti.fi Satu Uusitalo uusitalo.satu@dnainternet.net Jari Vehkaoja Jaana Schuller 0400 635492, jaanaschuller@hotmail.com

5. Kilpailuilmoittautumiset Anulle anuhonkanen(at)luukku.com Toukokuu 7. – 11. Uintikilpailut, Upsala, Ruotsi 9.-10. Tampereen avoimet mestaruusuinnit 16. Särkänniemi-Uinnit, Tampere 17. Kankaanpään alueuinnit 21. Hela-uinnit, Turku 22.-24. Tekniikkaleiri, Eura Kesäkuu 4. Satakunnan piirinmestaruusuinnit, Pori Maauimala 12.TUL-Eesti Kalev- liitto-ottelu, Tampere 13. NUP-uinnit, Tampere 14. TUL-mestaruusuinnit, Tampere 13.-14. Rollo-uinnit, Jyväskylä 25. HARTJOITUKSET ALKAA MAAUIMALASSA 25.-28. Unicef Aquatic Games SM/NM, Helsinki Heinäkuu 3.-5. Ikäkausi- mestaruus-uinnit, Hyvinkää Kevät 2009 tapahtumakalenteri

6. AIKUISTEN UINTITEKNIIKKAKURSSI Aikuisten uintitekniikkakurssi järjestettiin Keskustan Uimahallilla sunnuntaiaamuisin 4. tammikuuta alkaen. Vetäjänä toimi Matti Nieminen ja apuohjaajana hääri Jari Vehkaoja. Harjoituskertoja oli kymmenen ja osallistujia, niin naisia kuin miehiäkin, oli todella runsaasti, yli 20 henkeä. Kurssille osallistui niin nuoria kuin iäkkäämpiäkin uinnin harrastajia. Kurssilla harjoiteltiin tietysti eri uintilajeja sekä sukeltamaan altaaseen ja käännöksiä. Kurssi huipentui 200 metrin yhtäjaksoiseen uintisuoritukseen, josta 25 metriä täytyi uida selkäuintia. Kurssi oli onnistunut, kuten kurssilaisten ilmeistä näkyy. MastersuimariAarno Lehtonen Uintiopettaja Matti Nieminen (oik.) ja uintitekniikkakurssilaisia

7. MAARIANHAMINAN KISALEIRI 3. – 5.4.2009 Seurastamme osallistui 9 henkinen porukka Ahvenanmaalla pidettäviin Knattesimmet-uinteihin 4. - 5.4.2009. Joukkueeseen kuuluivat Rosalinda Vainio, Ida Palenius, Julia Vaahtera, Annileena Torkkeli, Tomas Saariketo, Nestori Koskinen ja Sakari Levola Huoltajina matkassa olivat Anu Honkanen ja Liisa Vainionpää. Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa… Lähdimme matkaan uimahallilta jo perjantaina klo 5.15. Laiva lähti Turusta klo 8.45. Ruokailimme seisovassa pöydässä. Saavuimme Maarianhaminaan ja majoittauduimme huoneisiimme. Perjantaina ei ollut kilpailuja, mutta menimme uimahallille harjoittelemaan. Uintiharkkojen jälkeen tulimme hotellille syömään jättiannokset kanaa ja riisiä (ainoa, joka jaksoi syödä kaiken, oli Ida). Pienten huilien jälkeen lähdimme kaupungille ostoksille, mutta siitä ei tullut oikein mitään, koska kaupat olivat jo kiinni. Kulutimme aikaa ainoassa auki olevassa vaatekaupassa ja sen yhteydessä olevassa lelukaupassa. Sitten menimme hotellille nukkumaan ja keräämään voimia lauantain kilpailuja varten. Lauantaina lähdimme uimahallille aamupalan jälkeen harkkoihin ja tulimme hotellille syömään lounaan ennen kilpailuja. Anu ja Liisa lähtivät kaupungille kävelemään ja me jäimme hotellille puhaltelemaan saippuakuplia ja pelaamaan korttia. Iltapäivällä alkoivat kilpailut, jotka menivät hyvin. Kisoissa oli pientä viivettä ja siksi meille tulikin kiire ehtiä iltapalalle, jonka jälkeen menimme hotellille nukkumaan. Sunnuntaina aamulla menimme aamiaiselle ja sen jälkeen siivosimme ja luovutimme huoneet. Sitten lähdimme uimahallille kilpailemaan. Uinnit onnistuivat ja ennätyksiä syntyi ja meidän tyttöjen viestistä tuli jännittävä. Kilpailun jälkeen menimme suoraan satamaan, josta laiva lähti klo 14.25. Söimme laivalla jälleen seisovasta pöydästä. Turkuun laiva saapui klo 19.50. Kotona olimme myöhään illalla. Kirjoitti Annileena Torkkeli

8. Kilpailumatka Stralsundiin Saksaan 24-27.4.2009 Porilaiset uintiseurat saivat alkuvuodesta kutsun Stralsundiin Saksaan Porin ystävyyskaupunkiin. Porin Pyrintö päätti vastata kutsuun myöntävästi. Myös Porin Uimaseura lähti mukaan matkalle. Suurena apuna järjestelyissä oli jaostomme johtokunnan jäsen Jaana Schuller. Ilman hänen panostaan matkamme olisi saattanut jäädä tekemättä .Suuret kiitokset Jaanalle. Matkaan lähtivät uimarit Enni Siitari, Ronja Koskinen ja Heidi Forma sekä huoltaja /valvojana Pekka Forma. Matkaan lähdettiin 24.4 aamulennolla Helsinkiin, josta tunnin kuluttua lähti lento Hampuriin. Tässä vaiheessa sattui matkamme ikävin tilanne, kun lähtöselvitys virkailijan kömmähdyksen vuoksi yhtä uimariamme ei ollut selvitetty koneeseen. Portilla meni hetken aikaa, mutta paikka koneesta löytyi ja matka saattoi jatkua. Hampurissa meitä oli vastassa isäntäseuramme PSV Stralsundin edustaja Julia Mader. Hänen avustuksellaan siirryimme metrolla Hampurin rautatieasemalle, josta matka jatkui junalla Rostockiin. Rostockissa meillä oli viisi minuuttia aikaa vaihtaa Stralsundin junaan, joka ilman Julian apua olisi saattanut jäädä tekemättä. Mutta kaikki hyvin ja noin kello 14 saavuimme Stralsundiin. Majoituimme lähelle rautatieasemaa nuorisohotelliin, joka oli hiljattain uudistettu ja siistissä kunnossa.Samassa hotellissa asuivat myös Puolan, Hollannin ja Tanskan joukkueet . Kisapäivät olivat 25. ja 26.4. Kisat käytiin pienehkössä hallissa järjestelyjen toimiessa hyvin. Ykkössijojakin joukkueemme saavutti. Kisapäivät olivat aurinkoisia ja lämpimiä, joten hallin nurmikot olivat ahkerasti kilpailijoiden käytössä. Kulttuurierojakin huomasimme, mutta nehän ovatkin tällaisten matkojen suola ja niitä on hauska muistella myöhemmin kotona. Itse kaupunkikeskusta on melko pieni mutta erittäin siisti ja viihtyisä. Paluumatkamme alkoi 27.4 aamulla kello 7.00, jolloin Julia ja autonkuljettaja hakivat meidät hotellilta ja toivat Hampurin lentoasemalle asti. Haikeat jäähyväiset ja jälleennäkemisen toivotukset ja parin tunnin odotus Helsingin lennon lähtöön. Kova maatuuli saatteli meidät matkaan ja parin tunnin lennon jälkeen saavuimme Helsinkiin. Matkalaukkuja saimme odottaa lähes puoli tuntia ja Porin lento uhkasi lähteä käsistä. Kiireesti portista sisään, jossa virkailija toppuutteli ”minne matka?” ”Poriin” totesimme. ”Ei sitä ole vielä kuulutettu lähteväksi”. No, pari askelta takaisin, lähtö kuulutus ja taas matka jatkui. Hieno reissu ja kiitokset kaikille, jotka tekivät sen mahdolliseksi.

9. KEVÄINEN TERVEHDYS !!! PORIN PYRINTÖ UINTIJAOSTO JÄRJESTÄÄ KESÄKAUDEN AVAJAISET KESKUSTAN UIMAHALLILLA TIISTAINA 26.5.2009 KLO 17 - 19 Mukavaa yhdessäoloa, makkaranpaistoa, kahvia ja mehua. Tapahtumassa myynnissä arpoja sekä uimalaseja ja –lakkeja. TERVETULOA KOKO PERHE UIMAAN ! VAPAA PÄÄSY!

10. SATAKUNNAN UINTIMESTARUUSKILPAILUTPORIN MAAUIMALASSA TORSTAINA 4.6.2009 KELLO 19.00 VERRYTTELY ALKAA KELLO 18.30 50 metrin allas ja 8 rataa LAJIJÄRJESTYS 1. T-13, -15 ja naiset 100 m su 5. T-13, -15 ja naiset 100 m vu 2. P-14, -16 ja miehet 100 m su 6 P-14, -16 ja miehet 100 m vu 3. Mastersnaiset (A-L) 50 m su 7. Mastersnaiset (A-L) 50 m vu • Mastersmiehet (A-L) 50 m su 8. Mastersmiehet (A-L) 50 m vu 9. Naiset 4x50 m skuv 10. Miehet 4x50 m skuv Osanottomaksu on 5,00 €/uimari/joukkue/startti on maksettava ilmoittautumisen yhteydessä tilille: Uintikisat, POP 570081-232789. Ilmoittautumiset yhdistelmälistoilla 1.6.2009 mennessä octoon. Tiedustelut: Heli Paalosalo, puh. 044-5246 210 tai sähköpostilla: heli.paalosalo@dnainternet.net TERVETULOA! PORIN UIMASEURA PORIN PYRINTÖ

11. SATAKUNNAN ALUEUINNITPORIN MAAUIMALASSA TORSTAINA 13.8.2009 KELLO 19.00 Verryttely alkaa kello 18.30 50 metrin allas / 8 rataa LAJIJÄRJESTYS Naiset 10 x 50 m vuv Miehet 10 x 50 m vuv 3. N, T-17, -15, -13, -11 50 m pu 7. N, T-17, -15, -13, -11 50 m ru 4. M, P-18, -16, -14, -12 50 m pu 8. M, P-18, -16, -14, -12 50 m ru 5. N, T-17, -15, -13, -11 50 m su 9. N, T-17, -15, -13, -11 50 m vu 6. M, P-18, -16, -14, -12 50 m su 10. M, P-18, -16, -14, -12 50 m vu 11. Naiset 4 x 50 m skuv 12. Miehet 4 x 50 m skuv Ilmoittautumiset 10.8.2009 mennessä octoon. Tiedusteluihin vastaa Heli Paalosalo, puh 044-5246 210 tai heli.paalosalo(at)dnainternet.net Osanottomaksu 3,00 €/uimari/joukkue/startti maksetaan tilille: Uintikisat POP 570081-232789. TERVETULOA! PORIN UIMASEURA PORIN PYRINTÖ

12. ARPAJAISPALKINTOJA Tarvitsemme apua Teiltä vanhemmilta, joilla olisi mahdollisuus vaikuttaa arpajaispalkintojen hankintaan. Työ perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta puhaltakaamme yhteen hiileen lastemme harrastuksen hyväksi. Järjestämme pienimuotoisia miniatyyriarpajaisia kilpailujen ja erilaisten tapahtumien yhteydessä. Arpajaisissa on tarkoitus arpoa myös herkku-koreja, joita varten tarvitsemme kaikenlaista pientä herkkua (säilykkeitä, keksejä, kahvia, kuivatuotteita ym…) Ison joukon puuhastaessa hyvän asian puolesta saamme enemmän tulosta. Onhan kysymyksessä omat lapsemme ja heille niin tärkeä UINTI- harrastus. Valmentajat ottavat vastaan saamianne arpajaispalkintoja.

13. Löydätkö piileskelevät kissat?Etsi vaakasuoraan ja pystysuoraan, ylös-ja alaspäin, etu-ja takaperin seuraavaa kahdeksaa kissaeläintä:leijonatiikeriilvespuumagepardipantteriservaalioselotti