WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.)

WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.). PRZYGOTOWAŁA: Dominika Czosnyka. I ETAP WYCIECZKI-BAŁTÓW. Z Krakowa wyjechaliśmy ok. godziny 7. Po 3 godzinach dojechaliśmy do Bałtowa. Jest to malownicza miejscowość położona w woj. świętokrzyskim, znana m.in. z pięknego JuraParku.

varden

WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.)

1. WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.) PRZYGOTOWAŁA: Dominika Czosnyka

2. I ETAP WYCIECZKI-BAŁTÓW Z Krakowa wyjechaliśmy ok. godziny 7. Po 3 godzinach dojechaliśmy do Bałtowa. Jest to malownicza miejscowość położona w woj. świętokrzyskim, znana m.in. z pięknego JuraParku.

3. BAŁTOWSKI PARK JURAJSKI Jest utworzony w miejscowości Bałtów koło Ostrowca Świętokrzyskiego. Przed laty odkryto tutaj ślady dinozaurów. Dziś w parku można podziwiać naturalnej wielkości modeletych wielkich zwierząt, które żyły na ziemi przed wieloma milionami lat.

4. ZWIEDZANIE JURAPARKU Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po parku z przewodnikiem, który ze szczegółami opowiadał nam o każdym dinozaurze. Największe wrażenie na wszystkich zrobił Diplodok-ogromny dinozaur mierzący ok. 25 m. Wielu z nas robiło zdjęcia wszystkim eksponatom.

5. Na terenie parku znajdowało się także małe muzeum, w którym oglądaliśmy szlachetne kamienie, a także szkielety małych dinozaurów. Po zwiedzaniu mieliśmy czas wolny. Część z nas udała się na plac zabaw, a pozostali poszli do bufetu kupić coś ciepłego do jedzenia.

6. II ETAP WYCIECZKI-ŁYSA GÓRA Po zwiedzeniu JuraParku pojechaliśmy w Góry Świętokrzyskie. Są to najstarsze góry w Polsce. Najwyższe pasmo tych gór to Łysogóry ze szczytem Łysica (612 m n.p.m.). Wędrówka na Łysą Górę okazała się dosyć trudna, ale udało nam się zdobyć szczyt .

7. REZERWAT PRZYRODY I GOŁOBORZE Na szczycie znajdują się: ścisły rezerwat przyrody obejmujący las jodłowo-bukowy oraz skalne rumowisko, charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw.gołoborze.

8. KLASZTOR ŚWIĘTY KRZYŻ Na szczycie znajduje się także opactwo pobenedyktyńskie Święty Krzyż. Według legendy założył je Bolesław Chrobry w 1006 r. Od XIV w. nazywane Świętym Krzyżem, jako że przechowywane są tu relikwie krzyża świętego, na którym miał umrzeć Jezus Chrystus, podarowane w XI w. przez św. Emeryka, syna Stefana I, króla węgierskiego.

9. Zwiedzając klasztor zeszliśmy do podziemnej krypty. Jest w niej złożone zmumifikowane ciało, które przez długi czas przypisywano Jeremiemu Wiśniowieckiemu, jednak ostatnie badania nie potwierdzają tej tezy.

10. MUZEUM PRZYRODNICZE NA ŁYSEJ GÓRZE Muzeum mieści się w zabytkowym budynku, będącym częścią kompleksu zabudowań klasztornych dawnego opactwa benedyktynów. Podziwialiśmy w nim m.in. dział geologiczny, a naszą największą uwagę przykuła sala, w której znajdowały się „wypchane” zwierzęta.

11. III ETAP-ZAKOŃCZENIE WYCIECZKI I POWRÓT DO DOMU Znacznie łatwiejsze było dla nas zejście z góry, które zajęło nam około 20 minut . Na dole czekając na odjazd autokaru wiele osób kupowało sobie pamiątki. O godzinie 17 wyjechaliśmy do domu.

12. Do Krakowa wjechaliśmy około godziny 19:30. Gdy już prawie byliśmy na parkingu pod Lidlem kierowca zatrzymał niespodziewanie autokar koło przystanku autobusowego. Siedzieliśmy kilkanaście minut na miejscach. Okazało się, że nastąpiła awaria silnika i będziemy musieli przejechać resztę drogi autobusem. Do domu przyszliśmy o godzinie 20 zmęczeni, jednak bardzo zadowoleni z wycieczki.