Dane INFORMACYJNE:

Dane INFORMACYJNE:. Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum w Dubinach ID grupy:96/17_P_G1 Opiekun: Ewa Gierasimiuk Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Musimy czynić więcej, czego czynić nie musimy Semestr/rok szkolny: semestr trzeci, rok 2010/2011.

ephraim

Dane INFORMACYJNE:

1. Dane INFORMACYJNE: • Nazwa szkoły: • Publiczne Gimnazjum w Dubinach • ID grupy:96/17_P_G1 • Opiekun: Ewa Gierasimiuk • Kompetencja: Przedsiębiorczość • Temat projektowy: Musimy czynić więcej, czego czynić nie musimy • Semestr/rok szkolny: semestr trzeci, rok 2010/2011

2. Cel główny Projektu: • Rozbudzenie w uczniach potrzeby podejmowania skutecznych działań na rzecz innych ludzi wykorzystując własne predyspozycje i możliwości.

3. Zaplanowane działania • W trakcie realizacji tematu projektowego zaplanowaliśmy następujące działania: • zorganizowanie imprezy charytatywnej, • nawiązanie współpracy ze schroniskiem dla zwierząt • w Hajnówce, • wyjazd do Domu Opieki w Białowieży, • wyjazd do Tykocina, Kruszynian.

4. Zajęcia na Portalu • Podczas realizacji tematu projektowego dużo korzystaliśmy z materiałów e-laerningowych, omawiając zamieszczone treści i ćwicząc nowe umiejętności, wykorzystując je w innych sytuacjach. • Ponadto uzupełnialiśmy ankiety, testy kompetencji. • Także poszukiwaliśmy w Internecie informacji na temat różnych możliwych działań charytatywnych, które mogliby uczniowie podjąć oraz wzorów sporządzania oficjalnych pism.

5. Zajęcia na portalu • Wyszukujemy informacje na temat instytucji pomagających innym oraz form pomocy, m.in. są to organizacje pozarządowe i indywidualni sponsorzy.

6. Gry i zabawy z komunikacji • Poprzez gry i zabawy dydaktyczne rozwijaliśmy umiejętności komunikacyjne / interpersonalne/, utrwalaliśmy zdobyte wiadomości. Wykorzystywaliśmy do tego celu zestaw ICT.

7. Zajęcia ze sprzętem ICT • Do pracy na zajęciach projektowych wykorzystywaliśmy zestaw ICT do wizualizacji i ćwiczeń.

8. Zajęcia projektowe o zmysłach • Na zajęciach zaobserwowaliśmy , jak iluzja potrafi oszukać nasze zmysły i wpływa na naszą wyobraźnię oraz postrzeganie różnych zjawisk.

9. Zajęcia projektowe - ćwiczenia

10. Zajęcia projektowe - ćwiczenia

11. Gry i zabawy z komunikacji - wykłady

12. Komunikacja - prezentacja multimedialna do zajęć • Komunikacja jest pojęciem bardzo szerokim i obejmuje zarówno transport drogowy, w tym pasażerski, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego - kierowców samochodów osobowych, motocykli oraz osoby podróżujące rowerami. Każdy z tych środków transportu wymaga określonych uprawnień do kierowania. Wymogi ich uzyskania oraz wymagane umiejętności precyzuje państwo. Niezależnie od tego, każdy z uczestników ruchu drogowego, w tym także pieszy, ma obowiązek znajomości przepisów oraz stosowania ich w codziennym życiu.

13. Gesty ciała Otwarty język ciała • Gesty pojawiają się pojedynczo lub w zespołach. Gesty i ruchy dzieli się na dwie grupy – otwarty i zamknięty język ciała. Wyprostowana postawa ciała, głowa wysoko uniesiona, dalekie spojrzenie świadczą, że mamy do czynienia z pewną siebie osobą, która jest świadoma „po co tu się znajduje”. Nie ma barier, a ruchy są swobodne to otwarty język ciała.

14. Postawa zamknięta – negatywny komunikat

15. Lęk czy wrogość?

16. Częściowa bariera

17. Gesty ciała Zamknięty język ciała • Zgarbiona sylwetka, głowa opuszczona, wystraszony wzrok dają wrażenie „zlęknionego kundla”, osoby zagubionej i zestresowanej daną sytuacją.  Pojawiają się tzw. bariery ochronne takie jak krzyżowanie rąk i nóg, podwijanie nóg pod siebie, unikanie wzroku rozmówcy, wpatrywanie się w ziemie. To zamknięty język ciała.

18. Komunikacja niewerbalna Funkcje komunikacji niewerbalnej komunikowanie postaw i emocji (uzgadnianie postaw interpersonalnych) wspomaganie komunikacji językowej zastępowanie mowy (gdy utrudniony kontakt werbalny) • Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna - zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie. Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie, cechach temperamentu itd. Komunikaty te nadawane są i odbierane najczęściej na poziomie nieświadomym, jednak mogą być również nadawane i odbierane świadomie

19. Style komunikacji niewerbalnej tendencja afiliatywna tendencja dominatywna wyprostowana postawa, uniesiona głowa, szybka mowa, jednostronna komunikacja werbalna • bliski dystans, dotyk, kontakt wzrokowy, uśmiech

20. Komunikacja werbalna • Komunikacja werbalna – komunikacja z użyciem języka naturalnego czyli mowy jako środka komunikacji. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej. W szczątkowej postaci komunikacja werbalna występuje także u zwierząt, np. u szympansów, które rozwinęły w niektórych przypadkach także zdolność posługiwania się metaforą. Aby komunikacja werbalna mogła mieć miejsce, musi istnieć mówiący i słuchający. Posługują się oni kodem (językiem), który musi być znany obu osobom.

21. Akcja reklamowa dla schroniska „ciapek” w hajnówce • Zorganizowaliśmy akcję charytatywną na rzecz pomocy bezdomnym psom ze schroniska „Ciapek” w Hajnówce. • Przygotowaliśmy plakaty i ulotki, które miały zwrócić uwagę na bezdomne zwierzęta potrzebujące podstawowej pomocy, takiej jak pożywienie i lekarstwa oraz domu. • Zwróciliśmy uwagę uczniów Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Dubinach na to, że jest dużo bezdomnych psów, które można adoptować.

22. Akcja pomocy bezdomnym psom ze schroniska „ciapek”

23. Pomoc schroniskom • Możesz adoptować psa lub kota albo namówić do tego rodzinę i przyjaciół. W hajnowskim schronisku na nowych opiekunów czekają psy i koty. Dlatego zachęcamy do odwiedzenia osobiście naszego Schroniska.Możemy im pomóc wpłacając pieniądze i przesyłając karmy dla zwierząt .

24. ćwiczenia w interpretowaniu postaw Ćwiczenia w komunikacji Analiza postaw • Wykonywaliśmy ćwiczenia w interpretowniu postaw ludzkich. Odpowiadaliśmy na pytania nauczyciela do konkretnych sytuacji.

25. Wycieczka do Kruszynian i tykocina • 27 maja 2011 roku wyjeżdżaliśmy na wycieczkę pod hasłem „Różnorodności kulturowej”. • Celem wyjazdu było poznanie innych kultur, m.in. żydowskiej i muzułmańskiej w naszym regionie. Poznaliśmy historię, obyczaje i wierzenia tych mniejszości oraz problemy z jakimi się borykają. Mianowicie, grozi im zanikanie. • Zwiedziliśmy muzeum w Kruszynianach wraz z cmentarzem oraz muzeum w synagodze w Tykocinie.

26. Wycieczka do tykocina i kruszynian

27. Kruszyniany - cmentarz tatarów

28. Muzeum w tykocinie

29. Muzeum w tykocinie c.d.

30. Wycieczka do Domu Pomocy w Białowieży • 15 czerwca 2011 roku wyjeżdżaliśmy do Domu Pomocy Społecznej „Rokitnik” w Białowieży. • Celem wyjazdu było poznanie warunków życia pensjonariuszy, umilenie im czasu starszym i schorowanym ludziom poprzez przedstawienie inscenizacji „Bajki polskie” w wykonaniu uczestników projektu oraz nawiązanie współpracy z tą instytucją. • Podczas pobytu w domu pomocy poznaliśmy mieszkańców tego domu, prowadziliśmy z nimi rozmowy oraz zwiedziliśmy budynek.