1 / 46

Klaus F. Rabe MD, PhD Christian Albrecht University Kiel & LungenClinic Grosshansdorf

Wohin geht die COPD Forschung : Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?. Klaus F. Rabe MD, PhD Christian Albrecht University Kiel & LungenClinic Grosshansdorf ( MEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCH ). www.lungenclinic.de. WAS IST COPD ?. Hansel TT, Lancet 2009.

salene
Download Presentation

Klaus F. Rabe MD, PhD Christian Albrecht University Kiel & LungenClinic Grosshansdorf

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript


  1. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Klaus F. Rabe MD, PhD Christian Albrecht University Kiel & LungenClinicGrosshansdorf (MEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCH) www.lungenclinic.de

  2. WAS IST COPD ?

  3. Hansel TT, Lancet 2009

  4. Anteil der Patienten mit COPD die nie selber geraucht haben.... 25-30% The Lancet 347:733-43; 2009

  5. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Bronchitis Bronchiolitis Hansel TT, Lancet 2009

  6. EFFECT OF ROFLUMILASTON EXACERBATIONS IN PATIENTS WITH CHRONIC COUGH AND SPUTUM Martinez FJ, Calverley PMA, Goehring UM, et al. COPD7 2010;

  7. WAS IST EINE SCHWERE COPD ?

  8. Activity of COPD... Richens JL et al., Resp Res 2009;10:29-46

  9. 0.3 0.2 0.1 0 0 2 4 6 8 10 12 14 Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? GOLD 3 or 4 Restricted GOLD 2 GOLD 0 Risk of cardiovascular event GOLD 1 Normal Years of follow-up Johnston AK et al., Thorax 2008;63:599-605

  10. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? A slowly progessive cardiovascular disease which is masked through pulmonary effects...? Rutten and Hoes. Eur J Heart Fail 2012: 14:348-50

  11. BRAUCHEN WIR INHALIERBARE CORTICOSTEROIDE IN DER COPD?

  12. Hogg, J. C. et al. N Engl J Med 2004;350:2645-2653

  13. TORCH: All-cause Mortality at 3 Years Placebo 15.2% SFC 12.6% HR 0.825, p=0.052 17.5% risk reduction Probability of death (%) 18 16 14 12 10 2.6% absolute reduction 8 6 4 2 0 0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120 132 144 156 Time to death (weeks) Number alive 1524 1533 1464 1487 1399 1426 1293 1339 Calverley et al NEJM 2007

  14. RATE OF MODERATE AND SEVERE EXACERBATIONS Mean number of exacerbations/year 25% reduction 1.2 1.13 0.97* 0.93* 1 0.85*†‡ 0.8 0.6 0.4 0.2 0 Placebo SALM FP SFC Treatment • Calverley et al. NEJM 2007 *p < 0.001 vs placebo; †p = 0.002 vs SALM; ‡p = 0.024 vs FP

  15. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? • Price D, et al. Prim Care Respir J. 2013; 22:92-100. • Drummond MD, et al. JAMA. 2008;300: 2407-2416. • Lapi F, et al. Eur Respir J. doi:10.1183/09031936. 00080912. • Williamson PA, et al. Eur Respir J. Eur Respir J. 2011; 37:206-209.

  16. PHÄNOTYPEN DER COPD

  17. COPD PHÄNOTYPEN • Chronische Bronchitis • Emphysem • Reversibilität... • Exacerbation frequency phenotypes • Lower airway bacterial colonisation • Fast Decliners in FEV1 • Early symptoms • Co-Morbiditäten • Alpha-1 Antitrypsin Mangel– genetischePhänotypen • Bronchiektasen...

  18. DAUERTHERAPIE MIT ANTIBIOTIKA ?

  19. MACROLIDE (AZITHROMYCIN) STUDY PROPORTION OF PARTICIPANTS FREE OF ACUTE EXACERBATIONS OF COPD Albert RK et al. N Engl J Med 2011;365:689-698.

  20. COMORBIDITÄTEN DER COPD

  21. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? The New Drugs for COPD… Statins… ACE inhibitors ? Beta-blockers ? + “COPD drugs”

  22. 100 75 50 25 0 0 2 4 6 8 10 Statin Therapy and Mortality: Peripheral Arterial Disease With Associated COPD No COPD / Statins No COPD / no Statins Survival (%) COPD / Statins COPD / no Statins Follow-up (years) Number at risk No COPD Mild COPD Moderate COPD Severe COPD 1545 476 961 327 1223 348 667 208 1018 224 505 107 824 154 345 60 610 106 229 39 433 55 145 18 Van Gestel YRBM et al., Am J Cardiol 2008;102:192-196

  23. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Troosters T, et al. Respir Med. 2010; 104(7): 1005–1011.

  24. Prediction of Mortality in COPD: Measurements Beyond Lung Function Waschki et al Chest 2011

  25. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? AtherogenicDyslipidemia Triglycerides  HDL cholesterol Cholesterol/HDL cholesterol ratio "Normal" LDL cholesterol but apo B Small, dense LDL and HDL Postprandial hyperlipidemia Inflammation Insulin Resistance Insulinresistance Hyperinsulinemia Hyperglycemia Type 2 diabetes Thin fibrous cap Lipid Core Coronary AtherosclerosisUnstable Plaque Thrombotic State  PAI-1 Fibrinogen Inflammatory State Leptin CRP  Cytokines  Risk of Acute Coronary Syndrome AbdominalObesity Metabolic Risk Factors Adapted from Després JP, et al. Progress in Obesity Research: 9; 2003:29-35.

  26. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Wouters et al, Endocrinology 2012

  27. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Wouters et al, Endocrinology 2012

  28. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Kelly. Science 2012 Based on data from Boström et al. Nature 2012

  29. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? n=400.000, follow up = 7 yrs Wen et al. Lancet 2011; 378:1244-1253

  30. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Ouchi et al, Nat RevImmunol 2011

  31. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?

  32. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Transcriptional (PPARɣ) Co-activator Irisin Handschin and Spiegelman. Nature 2008

  33. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?

  34. Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...? Klaus F. Rabe MD, PhD Christian Albrecht University Kiel & LungenClinicGrosshansdorf (MEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCH) www.lungenclinic.de

More Related