400 likes | 498 Views
This initiative focuses on improving cooperation between public administration and NGOs in Poland by developing and promoting partnership models. Project activities include awareness building, identifying good practices, and creating a guide for intersectoral cooperation. The goal is to increase the effectiveness and quality of collaboration mechanisms for the benefit of both sectors. Results will include a systematic knowledge base, best practices, and a model for public-NGO cooperation. The project timeline is from September 2009 to February 2012.
E N D
Administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich www.faow.org.pl
Inicjatywa projektu • Departament Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zainicjował działania na rzecz poprawy standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi w Polsce. • W drodze otwartego konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo wybranych zostało 5 instytucji, które tworzą wraz Departamentem Pożytku Publicznego partnerstwo. • Formalnie inicjatywa nosi nazwę Model Współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy i jest finansowana w ramach poddziałania 5.4.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Cele projektu • Celem głównym projektu jest zwiększenie zakresu i poprawa jakości mechanizmów współpracy administracji publicznej (zwłaszcza samorządowej) i organizacji pozarządowych. • Cele szczegółowe projektu zakładają: • Uświadomienie administracji publicznej i organizacjom pozarządowym korzyści wynikających ze współpracy pomiędzy sektorami, • Identyfikację i upowszechnianie dobrych praktyk, • Stworzenie poradnika współpracy międzysektorowej, obejmującego model współpracy administracji publicznej i sektora pozarządowego. • Okres realizacji – 09.2009 do 29.02.2012
Zakładane rezultaty projektu Usystematyzowana wiedza w zakresie: form i jakości współpracy administracji publicznej (AP) i NGO’s tworzenia polityk publicznych, współpracy międzysektorowej w innych krajach dobrych praktyk współpracy AP i NGO’s Wypracowany i upowszechniony model współpracy AP i NGO’s Wzrost świadomości korzyści ze współpracy
Diagnoza Diagnoza Celem części badawczo-diagnostycznej jest zgromadzenie i usystematyzowanie wiedzy nt. relacji współpracy NGOs i administracją publiczną (głównie jst) oraz stworzenie narzędzi badawczych pozwalających na monitorowanie jakości współpracy międzysektorowej – Indeksu Jakości Współpracy (IJW)
Opracowanie modelu poradnika Opracowanie poradnika • Zadanie realizowane przez grupę roboczą składającą się z ekspertów wskazanych przez poszczególnych partnerów, na podstawie materiałów wypracowanych w pozostałych komponentach projektu oraz wyników konsultacji. • Powstanie modułowy poradnik współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.
Promocja PROMOCJA • Organizacja cyklu konferencji regionalnych, podczas których prezentowane będą wyniki analiz wypracowanych przez Partnerstwo, szczegóły dotyczące wypracowanego modelu, badania IJW w poszczególnych regionach oraz dobre praktyki. • Konferencja zamykająca podsumowująca działania zrealizowane w ramach projektu, omawiająca rezultaty, a także wyzwania, jakie stoją przed administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi.
Promocja PROMOCJA • Witryny internetowe i wydawnictwa: • www.pokl541.pozytek.gov.pl, • serwis www.faow.org.pl, • serwis tematyczny na www.ngo.pl, • portal edukacyjny www.wszechnica.org.pl, • witryny internetowe Partnerów, • dwumiesięcznik gazeta.ngo.pl, • pismo „Samorząd Miejski – ZMP” • kwartalnik „Trzeci Sektor” oraz biuletyn „Analizy i Opinie” • forum i biuletyn FAOW
Edukacja EDUKACJA • W ramach działań edukacyjnych projekt zakłada: • stworzenie szkoły dla trenerów pracujących z administracją publiczną i NGOs z zakresu tworzenia partnerstw, programów i modeli współpracy • tematyczna gra strategiczna – prezentująca sposoby współpracy i korzyści wynikających z wykorzystania elementów modelu • poradnik multimedialny – nowocześnie opracowane porady, informacje i wypowiedzi ekspertów w formie nagrań, ilustracji i animacji
Rola FAOW • Analiza relacji NGO-JST w dwóch nowych krajach członkowskich • Spotkania konsultacyjne ze środowiskami lokalnymi dotyczące modelu i poradnika • Upowszechnianie produktów, w tym 3 konferencje • Wydanie 3 numerów specjalnych biuletynu • Udział w zespołach eksperckich
Spotkania konsultacyjne • Łącznie 16 spotkań, z tego pierwsze 8 do połowy maja 2011 • Produkt: uwagi umożliwiające poprawienie modelu, ewentualne pomysły dotyczące poradnika • Kolejne 8 spotkań będzie dotyczyło przede wszystkim poradnika; mogą to być spotkania z tymi samymi uczestnikami dla zachowania ciągłości, lub w nowych środowiskach (decyzja zapadnie do końca maja)
Płaszczyzna -1 – Współpraca w zakresie kreowania polityk publicznych. Cel współpracy:realizowanie bardziej trafnych polityk publicznych, dopasowanych do potrzeb i problemów lokalnej społeczności, lepiej zidentyfikowanych, bliższych problemom ludzi, poszerzenie perspektywy, wzbudzenie większego zainteresowania mieszkańców – partycypacja; dopuszczenie do współdecydowania, wspólne wypracowywanie rozwiązań – na jak najwcześniejszym etapie.Włączenie w proces decyzyjny społeczności i tworzenie akceptowalnych rozwiązań. Wspólne rozwiązywanie problemów i zaspokajanie potrzeb.
Płaszczyzna -2 – Współpraca w zakresie realizacji zadań i usług publicznych. Cel współpracy: realizacja zadań publicznych w najbardziej skuteczny i efektywny sposób (dostarczenie mieszkańcom usług w większej ilości, wyższej jakości i przy atrakcyjnej cenie).
Płaszczyzna -3 – Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności. Cel współpracy: ułatwienie mieszkańcom organizowania się, wyrażania swojej opinii oraz uczestnictwa w zarządzaniu rozwojem lokalnym.
PŁASZCZYZNA 1 Obszar współpracy: Administracja i NGOs informują się wzajemnie o planach, zamierzeniach i kierunkach swoich działań tworząc system zapewniający wczesne informowanie o problemach i dostarczanie propozycji rozwiązań
PŁASZCZYZNA 1 Obszar współpracy: Współtworzenie strategii i programów przez JST i NGO opartego na wspólnym wkładzie wiedzy, wielowątkowej diagnozie problemów oraz wspólnym poszukiwaniu rozwiązań i źródeł finansowania.
PŁASZCZYZNA 1 Obszar współpracy: Administracja i NGOs konsultują założenia projektów i aktów normatywnych oraz zasady realizacji innych przedsięwzięć
PŁASZCZYZNA 1 Obszar współpracy: Administracja i NGOs współtworzą propozycje i rozwiązania prawne i instytucjonalne
PŁASZCZYZNA 1 Obszar współpracy: Przedstawiciele środowiska NGOs uczestniczą w ocenie realizacji polityk i programów na etapie realizacji i pomiaru efektów
PŁASZCZYZNA 2 Obszar współpracy: Administracja przekazuje środki finansowe na realizację zadań publicznych. Współpraca finansowa przy realizacji zadań publicznych
PŁASZCZYZNA 2 Obszar współpracy: Współpraca niefinansowa przy realizacji zadań publicznych. Obszar dotyczy współpracy przy realizacji zadań publicznych
PŁASZCZYZNA 2 Obszar współpracy: Partnerstwo w realizacji zadań publicznych (obszar dotyczy partnerstw projektowych do realizacji zadań, nie obejmuje partnerstwa lokalnego)
PŁASZCZYZNA 3 Obszar współpracy: Współpraca JST- NGO odbywa się w sposób celowy, w oparciu o wysokiej jakości dokumenty planistyczne
PŁASZCZYZNA 3 Obszar współpracy: Współpraca JST- NGO odbywa się w sposób celowy, w oparciu o wysokiej jakości dokumenty planistyczne
PŁASZCZYZNA 3 Obszar współpracy: Wspieranie nieformalnych, oddolnych inicjatyw obywatelskich
PŁASZCZYZNA 3 Obszar współpracy: Realizacja przez JST projektów w ramach partnerstwa z organizacjami pozarządowymi
PŁASZCZYZNA 3 Obszar współpracy: Systemowy sposób wspierania inicjatywy obywatelskie lub podejmowanych przez NGO