Fietsvakantie-Waasland

Fietsvakantie-Waasland. 16 tot 25/08/2011.

geoff

Fietsvakantie-Waasland

1. Fietsvakantie-Waasland 16 tot 25/08/2011

2. Onze 5-daagse fietsvakantie speelde zich deze keer af te St-Niklaas in het hart van het Waasland . Met zijn prachtige grote markt en zijn historische panden, o.a. het stadhuis, het Oud Parochiehuis en de O.L.Vrouwekerk. Maar eveneens met zijn heerlijke landelijke fietspaden, die ons leiden doorheen, landschappen en dorpjes waar we nog nooit eerder van hadden gehoord.

3. Dag 1: • Stipt om 10.00 u zaten 8 Activallers op hun stalen ros, klaar voor een 1 rit, richting Temse. En dat fietsen met Activall steeds uitdraait op een kroegentocht, werd tijdens dit verlof weeral eens bevestigd. Want al na een uurtje hielden we halt te Sombeke. Daar werden we door Charly getrakteerd voor zijn “ 57 “verjaardag. (happy birthday, my darling).

4. Na een stevige middagpauze, brachten we een bezoek aan museumcomplex” de Zwijgershoek “. Daar kregen we een historisch overzicht van de haar -en lichaamsverzorging door de eeuwen heen. In het breiatelier zagen we machines van uit de vorige eeuw, nog steeds aan het werk.

5. Breigoed was immers één van de belangrijkste industrietakken van St-Niklaas. Daarna keerden we terug naar het hotel, waar we genoten van een rustige avond.

6. Dag 2: • Onze Luc had zich een beetje over slapen, dus vertrokken we, tot onze grote verbazing een kwartiertje later. (nog nooit gebeurd in al die jaren!!) • We maakten een mooie zeer rustige tocht richting Stekene, langs de Molenbeek en de Stekenevaart . En we ontdekten ook de plaatselijke bevolking.

7. s ‘Namiddags brachten we een bezoek aan het STEM. De Mercatorcollectie is het paradepaardje van het Stedelijk museum. Ze werd opgebouwd rond de geschiedenis van de cartografie en het werk van de befaamde Wase cartograaf Mercator. Deze verzameling is zonder meer uniek Verbazingwekkend, hoe men in die tijd, met zo weinig middelen, zo’n gedetailleerde kaarten in beeld kon brengen.

8. Dag 3: Ai, ai, tijdens het ontbijt, regen!! Maar een uurtje later scheen alweer de zon, dus.... Met een rit van 50 km voor de boeg, vertrokken 8 paar goeie benen richting Lokeren. Maar onderweg hadden 3 dames “hoge nood” en wegens “café’s gesloten”, konden we onze tussenstop wel vergeten.

9. Dus, hebben we maar op het kerkhof, “zedig”, achter een kotje, de heilige grond “gewijd”. Daarna werd iedereen, letterlijk “bevrucht” door ons Hildeke. ‘s Middags werd de plaatselijke Panos geplunderd en een plaatselijke BV aanschouwd, nl. “den trainer” Aimé Antheunis. Gevaarlijk fietsen Onze tocht werd verdergezet, ditmaal richting Belsele. Onderweg konden we genieten van de mooie natuur. Alhoewel het soms gevaarlijk fietsen is!!

10. Te Belsele bezochten we de “Boelens Brouwerij“,waar we een toffe uitleg kregen over de geschiedenis van de brouwerij en het brouwproces. We kregen ook wat deskundige uitleg van de eigenaar: n.l. dat men na een sportieve inspanning maar beter een pintje kan drinken i.p.v. water, gezien er in bier veelvitaminen en mineralen aanwezig zijn.

11. Dit brengt je waterhuishouding terug in evenwicht. Deze wijze les belandde uiteraard niet in dovemansoren en er werd uitvoerig geproefd en goedgekeurd. Trippel Klok, Bieken en Waase Wolf“, allen passeerden ze de revue. En zowel de decibels als het alcoholgehalte stegen langzaam maar zeker.

12. Echter, ons Hildeke, die was wat wijzer en dronk water. Want zoals ze zelf altijd zegt: “bier stijgt altijd naar het hoofd , behalve wanneer men fietst, dan zakt het naar de benen ...“ De ontnuchtering was dus groot toen we de terugweg aanvingen. Onderweg kregen we dan ook nog eens een flink onweer op ons dak.

13. Maar in tegenstelling, tot enkele andere inwoners van dit land, brachten we het er nog goed vanaf. Na een warm “douchke” was alle ellende al vergeten. ‘s Avonds werden we verrast door het heerlijke aroma van dampende mosselen en kon ook deze dag niet meer stuk

14. Dag 4 Onder leiding van Maria en Hilde vertrokken we deze keer richting Bazel. Daar namen we een kijkje op het prachtige kerkplein en reden vervolgens verder naar Beveren, waar we een bezoek brachten aan “Kasteel Cortewalle “. Op het gelijkvloers konden we zowel de trouwzaal als enkele andere mooie kamers bezichtigen. Tijdens deze rondleiding zijn we ook wat wijzer geworden. De gids vertelde n.l. dat zalm zeer goed is voor de potentie en dat wanneer de jongedames kersen gaven aan de heren, dat dit dan eigenlijk een uitnodiging op de slaapkamer betekende.

15. (dus dames, denk goed na eer je aan het eten begint ....) Op de zolder van het kasteel, waar vroeger de dienstboden van de familie de Brouchoven de Bergeyck sliepen, is nu een uitgebreide kantcollectie tentoongesteld. Op de terugweg werd er gestopt in domein De Ster, waar er natuurlijk een ijsje genuttigd werd.

16. ‘s Avonds werd onze Luc eens in de bloemetjes (lees: goe fleske wijn ) gezet en bedankt voor al de inspanningen. Dag 5 Na het ontbijt hebben we afscheid genomen van Brigitte en Charly . Ze konden wegens “andere verplichtingen” vandaag niet met ons meefietsen. Dus reden we met ons zessen naar deelgemeente Sinaai, om van daaruit onze laatste tocht aan te vatten, richting Hulst.

17. Na onze middagpauze werd er wat gewinkeld (en néén, ... geen sex-shops, wat denken jullie wel ) en natuurlijk nog een laatste ijsje gelikt. ‘s ’Avonds werd er nog een avondmaal genuttigd in ‘t Keizershof. Dit was een mooie afsluiter van 5 toffe fietsdagen. Spijtig dat het weeral voorbij is, maar ja... mooie liedjes duren niet lang. Bedankt iedereen voor het goede gezelschap en hopelijk tot volgend jaar.

18. Al bij al, waren de weergoden met ons en deze keer waren alle fietsroutes wel degelijk plat. Dus zoals steeds hadden de afwezigen weeral ongelijk. Dus dames en heren van Activall, de boodschap aan iedereen is: begin nu alvast wat te oefenen. Van de kilometers hoef je zeker niet bang te zijn. Een gemiddelde van 50 km per dag, d.w.z. tussen 9 u ‘s morgens en 18 u ‘s avonds, met de nodige stops, is zeker goed te doen. ‘t Is ook géén koers, maar vakantie. Hopelijk mogen we volgend jaar een aantal fietsers meer verwachten, zowel op de fietstochten als op het fietsverlof. Anita