1 / 21

Forum för internationalisering Högskoleverket 2 februari 2012 Mikael Börjesson

Internationaliseringens nationella arenor Svensk högre utbildning och utländska studenter 1945–2015. Forum för internationalisering Högskoleverket 2 februari 2012 Mikael Börjesson

Download Presentation

Forum för internationalisering Högskoleverket 2 februari 2012 Mikael Börjesson

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript


  1. Internationaliseringens nationella arenorSvensk högre utbildning och utländska studenter 1945–2015 Forum för internationaliseringHögskoleverket 2 februari 2012 Mikael Börjesson Donald Broady, Dag Blanck, Tobias Dalberg, Alexander Ekelund, Bo Ekelund, Josefine Krigh, Christin Mays, Andreas Melldahl, Mona Mårtensson, Mikael Palme Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC)Uppsala universitet www.skeptron.uu.se/broady/sec/

  2. Bakgrund – Intellektuell handelsbalans Källa: HSV 2007:9 R och SCB UF 20 SM 1101

  3. Forskningsfrågor • Vilka intressen i Sverige och utomlands driver frågan om ett ökat deltagande av utländska studenter, lärare och forskare i svensk utbildning? Hur har dessa intressen förändrats över tid? Hur ser relationen ut mellan statliga, ickestatliga ideella och privata aktörer ut? • Hur arbetar svenska lärosäten och dess fakulteter och institutioner med inkommande flöden av studenter, lärare och forskare? Vilka satsningar görs, hur organiseras verksamheten och hur påverkas undervisningen? Vilken betydelse har utbildningsutbudet, speciellt masterutbildningarna, lärosätets karaktär och språkpolicys för internationaliseringsarbetet? • Hur ser de inkommande strömmarna av studenter ut och hur har de förändrats under det senaste tre kvarts seklet? Från vilka länder kommer studenterna, vilka områden väljer man att studera i Sverige, vilka lärosäten prioriteras? Hur resonerar studenterna om sina studier? Vilka är motiven för studierna, hur har man kommit att välja utbildning och lärosäte? Hur uppfattas kvaliteten i den svenska högskolan?

  4. Delstudier • Inhemska och utländska intressen (nationell nivå)a) Svenska satsningar för att öka internationaliseringen av högre utbildningb) Utländska intressen av svensk högre utbildning • Svenska lärosätens investeringar i internationalisering (institutionell nivå)a) En global bild av lärosätens investeringar i internationaliseringb) Internationaliseringen av utbildningsutbudetc) Masterutbildningar • Inkommande strömmar (individnivå)a) De stora linjernab) Stipendiaternac) Studenterna

  5. Jämförelse av två studier av kursutbudets internationalisering

  6. Engelska programbenämingarAndelar av samtliga program

  7. Engelska kursbenämningarAndelar av samtliga kurser

  8. Engelska programbenämningar/ämnesområdeAntal/år

  9. Engelska programbenämningar/ämnesområdeAndel/år

  10. Engelska programbenämningar/lärosätestyp,Antal/år

  11. Engelska programbenämningar/lärosätestyp,Andel/år

  12. Engelska programbenämningar per ämne Företagsekonomi, handel, administration

  13. Engelska programbenämningar per ämne Teknik och tillverkning

  14. Projekt om internationalisering inom SEC • Globaliseringen och den svenska gymnasieskolan. En utbildningssociologisk studie av hur nationsöverskridande profiler utformas och värdesätts, VR-U, 2012-2014, Projektledare Mikael Palme. • Utrikespolitik och internationalisering av svensk högre utbildning. Svenska Institutet och det akademiska utbytet 1945-2010, VR-U, 2012-2014, Projektledare Andreas Åkerlund. • Internationaliseringens nationella arenor. Svensk högre utbildning och utländska studenter, 1945-2015. VR-U, 2011-2013, Projektledare Mikael Börjesson. • Språken, skolan, samhället 1960-2010, VR-U, 2009-2011, Projektledare Bo Ekelund. • Transnationella strategier inom den högre utbildningen. Sveriges förhållande till Frankrike och USA 1919-2009, VR-U, 2007-2009, Projektledare Mikael Börjesson. • Den svenska gymnasieskolan i det nya Europa. Transnationella inslag i utbildningsinstitutionernas fält och elevernas levnadsbanor, Skolverket, 1996-1998, Projektledare Donald Broady. • Eliter och transnationella utbildningsstrategier, HSFR, 1995-1998, Projektledare Donald Broady.

  15. SEC-publikationer i urval om internationalisering • Broady, Donald, Berg, Barbro & Palme, Mikael, “L’enseignementsecondaire et l'enseignementsupérieur en Suède face à l'internationalisation”, p. 148-163 i Broady, de Saint Martin & Palme (eds.), Les élites. Formation, reconversion, internationalisation, CSEC, EHESS/SEC, LHS, Paris/Stockholm, 1995. • Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York, SEC Research Reports 37, Uppsala, 2005. • Börjesson, Mikael & Broady, Donald, “The Social Profile of Swedish Law Students: National Divisions and Transnational Strategies”, p. 80-107 iRetfærd. Nordisk juridisktidskrift, vol. 29, nr 3, 2006. • Blanck, Dag and Mikael Börjesson, “Transnational Strategies in Higher Education and Cultural Fields. The Case of the United States and Sweden in the 20th Century,” p. 80-89 iAmerican Studies in Scandinavia, 40:1-2, 2008. • Melldahl, Andreas, “Study Travels in Theory and Practice. The Sweden-American Foundation and Its Fellows to the U.S, 1919-1939”, p. 126-139 iAmerican Studies in Scandinavia, 40:1-2, 2008. • Åkerlund, Andreas, Mellan akademi och kulturpolitik. Lektorat i svenska språket vid tyska universitet 1906-1945, ActaUniversitatisUpsaliensis, Uppsala, 2010.

  16. Registreringar på engelska kursbenämningar/ämnesområde,absolut och relativt antal/år

  17. Engelska kursbenämningar/lärosätestyp,absolut och relativt antal/år

  18. Internationaliseringen av utbildningsutbudetAntal program med titlar på svenska och på engelska

  19. Internationaliseringen av utbildningsutbudetAntal program med titlar på engelska per typ av utbildningsinstitution

  20. Internationaliseringen av utbildningsutbudetAndel program med titlar på engelska per typ av utbildningsinstitution

More Related