1 / 20

Forum for folkehelse

Forum for folkehelse. Helsefremmende arbeid Sandane, 14.12.04 Janny Strøm Dvergsdal,. WHO. ”Helse er ; - i den grad en person eller en gruppe er i stand til å realisere sine ambisjoner, tilfredsstille behov, og forandre eller leve med sitt nærmiljø.

Download Presentation

Forum for folkehelse

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript


  1. Forum for folkehelse Helsefremmende arbeid Sandane, 14.12.04 Janny Strøm Dvergsdal,

  2. WHO. • ”Helse er ; - i den grad en person eller en gruppe er i stand til å realisere sine ambisjoner, tilfredsstille behov, og forandre eller leve med sitt nærmiljø. - Helse er derfor å se på som en ressurs i det daglige liv, ikke som en hensikt med livet. - Det er et positivt konsept som omfatter sosiale og personlige ressurser, så vel som fysisk kapasitet.”

  3. WHO. • Ottawa Charter for Health promotion(1986). • ” Helsefremmende arbeid er prosessen med å gjøre folk i stand til å øke kontroll over, og dermed forbedre sin helse.” • Kjernepunkt innen helsefremmende arbeid er: • samarbeid, empowerment, aktiv deltakelse, likeverd og rettferdighet.

  4. Empowerment • Empowerment: - Myndiggjøring, bemyndigelse,styrking, brukermedvirkning. • Empowerment på individnivå: ”Personens mulighet til å gjøre frie og informerte valg.” - Personen må ikke bare tro at hun/han er i stand til å influere hendelser. Personen må også inneha kunnskaper og evner, som vil øke hun/hans kapasitet til å gjøre det(Lupton,1995).

  5. Samfunn • Hva kjennetegner et samfunn? • En gruppe mennesker som deler sosiale normer, verdier og oppfatninger. En hvis grad av samarbeid og enighet om disse. Inkluderer ; individer, grupper, og samspill mellom disse gruppene. Nettverksbygging. • Felles kultur:etnisk opprinnelse, språk,religion og vaner. • Legger føringer for konteksten av alle aktiviteter i samfunnet inkl. valg av adferd. • Forutsetter en viss geografisk nærhet/samlokalisering. (Bracht,1999,Naidoo&Wills, 2001.)

  6. Empowerment av samfunn • Empowerment av samfunn: • En skiller mellom psykologiske empowerment av individet,og empowerment av samfunn. • Det skjer når samfunnet får større makt og innflytelse gjennom en rettferdig fordeling av ressursene. • Prosessen med empowerment av samfunn, starter med en mangel på makt,eller at en oppdager et problem/ problemområde i samfunnet. • Finnes ulike modeller for analyse av samfunn, og planlegging av helsefremmende arbeid. • Aktiv deltakelse ”fra grasrota”i et kollektivt arbeid er viktige for å få bedre fordeling og tilgang til ressurser, og er nødvendig før et samfunn kan sies å være ”empowered”.

  7. ”Vardar for folkehelse” i S&FJ. • Tema/satsingsområde 1) Fysisk aktivitet 2) Rus- og tobakksforebygging 3) Skader og ulykker 4) Kosthold/ernæring 5) Kultur og helse 6) Helsefremmende skoler og fritidsmiljø 7) Psykisk helse 8) Aktive, levende og inkluderende lokalsamfunn

  8. Helse adferd – en definisjon Adferdsmønster som har sammenheng med risiko for sykdom, skade eller tidlig død - eller sjanser for god helse og livskvalitet RØYKING HELSE/ SJUKDOM KOSTHALD MOSJON ETC.

  9. Adferdsmønster som har samanheng med egen sykdom/egen helse • Røyking og annen tobakksbruk • Alkoholbruk • Bruk av illegale narkotiske stoff • Fysisk aktivitet • Feil bruk eller misbruk av medisiner • Kosthold • Seksualadferd • Adferd som har samenheng med risiko for ulykker • Adferd som reduserer konsekvensene av ulykker • Hygiene • Soling

  10. Adferd som henger sammen med andres sykdom/helse • Antisosial adferd, m.a. mobbing • Prososial adferd, m.a. sosial støtte

  11. St. meld. nr. 37 (1992-93): Utfordringer i helsefremmende og forebyggende arbeid

  12. Verdier Verdier er brede, abstrakte mål som mangler spesifikke objekt eller referansepunkt. De tjener som vurderingsskalaer eller som abstrakte standarder for beslutninger.Ved hjelp av desse kan individet utvikle spesifikke holdninger og oppfatninger. Rokeach,M. (1973).The nature of human values. New York: Free Press Deaux, Dane & Wrightsman, 1993, s.144

  13. Oppfatninger - Personer kan ha mange oppfatninger om en hvilken som helst adferd - Kan bare holde på et relativt lite antall til en hver tid (7-9), og bare noen av disse er viktige for personen. - Disse viktige oppfatninger er antatt å påvirke en person’s intensjoner om-/og adferd. - Gjennom forskning kan en finne personers viktige oppfatninger, og viktige oppfatninger i en befolkning. I.Ajzen,2002.

  14. Definisjon av begrepet holdning En holdning er en psykologisk tendens som kommer til uttrykk ved evaluering av en bestemt enhet med en eller annen grad av favør eller disfavør... Evaluering handler om alle klasser av evaluerende responser, åpne eller skjulte, kognitive, affektive eller atferdsmessige. Eagly,A. & Chaiken,S. (1993).The psychology of attitudes. Fort Worth, Texas: Harcourt Brace Jovanovich, s.1

  15. Holdninger - tre klassar av responser Kognitiv respons Stimuli Holdning Affektiv respons Atferds- respons Eagly & Chaiken, 1993, s.10

  16. Sosial påvirkning • Sosiale normer: • Et sett av alment aksepterte standarder for adferd som finnes i en gruppe/ et samfunn, og som påvirker menneskene der. • Kulturelle påvirkninger i et samfunnet • Påvirkning fra viktige andre-gruppepress?

  17. Begrep • Psykologisk reaktans: • Tendensen til å reagere negativt på at andre • prøver å avgrense ens handlefrihet. De fleste • vil reagere med å gjøre det de kan for å • verne om sin rett til å velge selv og til å • opprettholde så mange handlingsvalg som • råd.

  18. Helse- opplysning Oppfatningar/ holdningar Sosiale normer/ kultur Åtferd

  19. Eksempel på helse-pedagogiske prinsipp • Kortsiktige konsekvenser styrer • adferd sterkere enn langsiktige • Aktivisering skaper forandring • Mobiliser sosial støtte der det er mulig • Motiver positivt, ikke bare negativt • Bruk enkelttilfelle og ikke bare statistikk

  20. Aktuelle internett adr. • http:www.euro.who.int/ • http://www.odin.dep.no • http://www.shdir.no • http://www.kunnskapssenteret.no

More Related