Lagu moden
Sponsored Links
This presentation is the property of its rightful owner.
1 / 396

现代歌 Lagu Moden PowerPoint PPT Presentation


  • 303 Views
  • Uploaded on
  • Presentation posted in: General

现代歌 Lagu Moden. 花又开好了 终 Hua you kai hao le 于 终于思念的人相聚 Zhong yu si nian de ren xiang ju 终于所有的伤痊癒 Zhong yu suo you de shang quan yu 花又开好了 终于 Hua you kai hao le zhong yu. 心又长满了 勇气 Xin you zhang man le yong qi 看一场电影 主角是自己 Kan ti chang dian ying Zhu jue shi zi ji 倒放着人生的缩影

Download Presentation

现代歌 Lagu Moden

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation

Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author.While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - E N D - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Presentation Transcript


Lagu Moden


Hua you kai hao le

Zhong yu si nian de ren xiang ju

Zhong yu suo you de shang quan yu

Hua you kai hao le zhong yu


Xin you zhang man le yong qi

Kan ti chang dian ying

Zhu jue shi zi ji

Dao fang zhe ren sheng de suo ying


Hui yi shi tian fu ye shi zhong tian di

Rang yan lei wu jin

Bu xiang zhang da ceng jing

Hui bu qu de guang ying


Shui dao wo dao mo sheng de jing di

Zheng fa ti ke lei di xu yao duo shao tan xi shui dong wo

SHERO TO ZERO


Luo ru zui gu dan de jue di

Wo yi ci yi ci xiang fang qi

Hua you kai hao de ke neng


Huo xu bu cun zai ji lv

Zou guo zui jue wang de qi qu

Wo yi ci yi ci wen zi ji


Hua you kai hao de na tian

Hai you duo yao yuan ju li


BFF

You de shi hou wo men jiu zhan zhan jing jing yi qi zou

you de shi hou wo men wei yi ju hua er zhou mei tou

Shi guang shi ru ci cong rong yong you wo men de suo you


Ku guo xiao guo ji dong gan dong wo You de shi hou cai fa xian yi jing du guo duo shao ge shi hou

Ni bi qing ren guo xin wo jie mei fen dan you chou


Ni bi jia ren geng dong wo pei wo nan guo

Ou er xiang ge jia xiang di an zhong de bi sai

Que wei ni guang rong


Ni de ai xiang shu guang si mian ba fang mei you di fang jiao yuan fang

Wo men kan guo man tian de xing guang ni de hao he huai

Cheng jiu wo men mei man


Ni de ai ba hei bai dou qu gan lai bu ji ti hui gan shang

Wo men yao dao geng hao de di fang

Qing ni wang qian kan shui zhan zai cai hong wei duan

Bffbffbff.


Wo yao fei

Wo yao fei fei yue shang bei

Yi zhong jie jin guang de gan jue

Zi you shi meng xiang


Wu bian wu ji de neng yuan

Wo gan fei you meng jiu zhuiYi zhong jiao ao zun yan de mei

Ju da de kao yan


Xian zai jiu yao kua yue

Fei fei fei fei fei fei

Wo xiang fei

Zhui zhui zhui zhui zhui


Jue bu hou tui

Fei fei fei fei fei fei

YA~

Wo xiang fei YA~


Wo yao yong li fei bu guan you duo yuan

Chao yue le ji xian tian zhan de mao xian

Wo yao yong gan zhui ben xiang dao zhong dian


Tong guo de lei shui huan lai shi tian mei

Wo yao yong li fei bu guan you duo yuan

Chao yue le ji xian tian zhan de mao xian


Wo yao yong gan zhui ben xiang dao zhong dian

Tong guo de lei shui huan lai shi

tian mei

Wo yao fei


Wo yao fei fei yue shang bei

Yi zhong jie jin guang de gan jue

Zi you shi meng xiang

Wu bian wu ji de neng yuan

YA~


Wo gan fei you meng jiu zhuiYi zhong jiao ao zun yan de mei

Ju da de kao yan

Xian zai jiu yao kua yue


Fei fei fei fei fei fei

Wo xiang fei

Zhui zhui zhui zhui zhui

Jue bu hou tui


Fei fei fei fei fei fei

YA~

Wo xiang fei YA~

Wo yao yong li fei bu guan you duo yuan


Chao yue le ji xian tian zhan de mao xian

Wo yao yong gan zhui ben xiang dao zhong dian

Tong guo de lei shui huan lai shi

tian mei


Wo yao fei


Get High

Get High

Rang wo men get high

Yong shuang shou ba tian cheng kai

OhGet High


Yao suo you ren dou ming bai

Lei shui dou bu ying gai

Yin wei wo you ni de ai

baby you are always on my mind


Ye xu ming tian bu zhi gai wang na li qu

Ye xu bu zai you ru ci mei de feng jing

Dan shi zong hui you yi duan xuan lv zai wo xin li


Fan fu chang zhe lang man mei li

You yi ge meng zai yao yuan shen hai

Xing fu de lu pei ni qu deng dai


Zong hui you yi tian neng kan jian wei lai

Wo de ai wei ni zai

Get High

Rang wo men Get High


Yong shuang shou ba tian cheng kai

OhGet High

Yao suo you ren dou ming bai

Lei shui dou bu ying gaibaby you are always on my mind


Yin wei wo you ni de ai

baby you are always on my mind

Ceng jing hai pa bu zhi gai wang na li qu


Ceng jing he ji mo xiang chu yi you mo qi

Dan shi zong hui you yi dao yang guang zai wo xin di

Gei wo li liang jian chi dao di


You yi ge meng zai yao yuan shen hai

Xing fu de lu pei ni qu deng dai

Zong hui you yi tian neng kan jian wei lai


Wo de ai wei ni zai

Get High

Rang wo men Get High

Yong shuang shou ba tian cheng kai

OhGet High


Yao suo you ren dou ming bai

Lei shui dou bu ying gai

Yin wei wo you ni de ai

baby you are always on my mind


Get High

Rang wo men Get High

Yong shuang shou ba tian cheng kai

OhGet High


Yao suo you ren dou ming bai

Lei shui dou bu ying gai

Yin wei wo you ni de ai

baby you are always on my mind


Wushu


Wushu juga dikenali sebagai seni mempertahankan diri. Gerakannya merangkumi tendangan, tumbukan, dan sebagainya. Wushu mendapat sokongan daripada rakyat China kerana ini adalah harta pusaka yang diwarisi sejak turun-temurun .


Beatbox


NEGARAKU


NEGARAKU

NegarakuTanah tumpahnya darahkuRakyat hidupBersatu dan majuRahmat bahagiaTuhan kurniakanRaja kitaSelamat bertakhtaRahmat bahagiaTuhan kurniakanRaja kitaSelamat bertakhta


VARSITIKITA


Lihat kampusku yang tenang

Damainya alam ciptaan Tuhan

Panduan ilmu dan keimanan

Amal dan jernih digabungkan

Lautan ilmu kita harumkan

Sumber ilmu berkembangan

Inilah varsiti kita

Ditengahkan hasrat rakyat kita

Dari mula untuk semua

Bagai tanda perjuangan kita


Bangun berbakti membela

Memupuk insan jiwa bertakwa

Memimpin manusia semua

Kenal akan adat unggulnya

Membina negara senantiasa

Maju berilmu dan bahagia

Inilah varsiti kita

Ditengahkan hasrat rakyat kita

Dari mula untuk semua

Bagai tanda perjuangan kita


Bangunberbaktimembela

Memupukinsanjiwabertakwa

Memimpinmanusiasemua

Kenalakanadatunggulnya

Membinanegarasenantiasa

Majuberilmudanbahagia


Tarian Singa


,

Tarian Singa adalah salah satu tarian tradisional masyarakat cina di mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua penari dari bahagian hadapan dan bahagian belakang .Tarian singa ini biasanya akan diiringi oleh gong, dram, dan dentuman mercun .


Penukaran Topeng Wajah


Bian Lian (pinyin: bian Lin)adalah seni dramatik tradisi China yang merupakan sebahagian dari opera Sichuan. Pelakon akan memakai kostum yang berwarna-warni dan menukar topeng mengikut rentak muzik. Mereka bergantung kepada pelbagai jenis topeng, dan berubah-ubah untuk menghasilkan pelbagai efek.


Tarian tradisional


Akrobatik Cina

dan

Qi Gong


PersembahanAkrobatik dan Qi Gong amat terkenal di persada antarabangsa. Aksi-aksi dan gerak gerinya yang mencabar. Persembahan Qi Gong pula merupakan sebagai satu kesenian silat kaum Cina yang dapat menguatkan badan.


Diabolo


Yoyo Cina ialah permainan dari China yang mempunyai dua cakera yang sama saiz yang dihubungkan oleh gandar yang panjang. Yoyo Cina akan berpusing pada tali yang diikat pada dua batang kayu kecil. Pemain akan menggunalkannya untuk membuat pelbagai pergerakan.


TarianModen


1 MALAYSIA


  • He xin nian

  • He xin nian zhu xin nian

  • Xin nian na nian lian lian

  • Bao zhu sheng sheng cui ren xiang you nian


  • He xin nian zhu xin nian

    Xin nian na nian lian nian

    Sui yue you you guang yin ru jian


    Hui shou wang shi ru yan tong ku xin suan

    Ji wang cong jin wan shi ru yuan


    He xin nian zhu xin nian

    Xin nian na nian lian nian

    Yuan da jia dou guo ge tai ping nian


    Hui shou wang shi ru yan tong ku xin suan

    Ji wang cong jin wan shi ru yuan


    He xin nian zhu xin nian

    Xin nian na nian lian lian

    Bao zhu sheng sheng cui ren xiang you nian


    He xin nian zhu xin nian

    Xin nian na nian lian nian

    Sui yue you you guang yin ru jian


    Hui shou wang shi ru yan tong ku xin suan

    Ji wang cong jin wan shi ru yuan


    He xin nian zhu xin nian

    Xin nian na nian lian nian

    Yuan da jia dou guo ge tai ping nian


    Hui shou wang shi ru yan tong ku xin suan

    Ji wang cong jin wan shi ru yuan


    He xin nian zhu xin nian

    Xin nian na nian lian nian

    Yuan da jia dou guo ge tai ping nian


    Gongxi gong xi

    Mei tiao da jie xiao xiang mei ge ren de zui li

    Jian mian di yi ju hua jiu shi gong xi gong xi


    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni

    Dong tian yi dao jin tou zhen shi hao de xiao xi

    Wen nuan de chun feng jiu yao chui xing da di


    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni

    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni


    Hao hao bing xue rong jie yan kan mei hua tu rui

    Man man chang ye guo qu ting dao yi sheng ji ti

    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni


    Jing guo duo shao kun nan li jing duo shao mo lian

    Duo shao xin er pan wang pan wangchun de xiao xi

    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni


    Dong tian yi dao jin tou zhen shi hao de xiao xi

    Wen nuan de chun feng jiu yao chui xing da di

    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni


    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni

    Hao hao bing xue rong jie yan kan mei hua tu rui

    Man man chang ye guo qu ting dao yi sheng ji ti


    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni

    Jing guo duo shao kun nan li jing duo shao mo lian

    Duo shao xin er pan wang pan wangchun de xiao xi


    Gong xi gong xi gong xi ni ya gong xi gong xi gong xi ni


    Drama


    Babak Pertama


    :

    Pei Pei : janganlah menangis!


    :

    Pei Pei : janganlah bergaduh!


    : !!

    Pei Pei : Jangan! Jangan!


    Babak Kedua


    ,,

    Nenek : Bangunlah peipei, nenek telah memasak sarapan kegemaran awak. Ada telur goreng, telur rebus, telur kukus dan telur separuh masak. Bangunlah


    Pei Pei : Nek! Hati-hati! ada terluka tak?


    ~

    Nenek : Tak apa, nenek kan sudah tua...haha


    Mei Li : Arghh!! Pinggan saya! Tergamak awak memecahkan pinggan saya!!!


    Nenek:Maaf, maaf...Pei Pei tangan kamu tak apa kah?


    MeiLi:Pinggan ini merupakan barangan berharga keluarga saya yang diwarisi secara turun-temurun!


    Nenek : maafkan saya!


    MeiLi : Dahlah! Awak takkan memahami perasaan saya. Saya dah lapar, cepat hidangkan makanan.


    mummy

    PeiPei Nek, kamu sakit pinggang lagi? biar saya memasak sarapan nanti, atau suruh mak masak pun boleh kan?


    Nenek tak perlu tak perlu!


    Mei Li : Apa?? Berani sungguh awak menyuruh saya menyediakan sarapan pagi?!!!


    Nenek : sabar sabar! nenek tahu pei pei memang cucu yang baik. Marilah kita makan sarapan!


    PeiPei Nek, hari ini saya ingin melawat ibu saya.


    Nenek Baiklah


    Mei Li : Ha! Awak masih nak melawat mak kau yang cacat tu kah?!


    Nenek : sabar sabar. pei pei sila panggil ayah datang untuk makan sarapan.


    Pei Pei Ayah! Pergi makan sarapan dah


    MeiLi:Abang! Tengok bola lagi? Saya menyokong kamu!!!


    PeiPei:Ayah! Makan sarapan dah


    Ayah:Ya.


    MeiLi:Pei! Dah berapa kali saya cakap!!! Jangan menghalang ayah awak untuk tengok bola. Itu punca kewangan untuk saraan hidup kami!


    mummy

    PeiPei:Mummy, saya tahu. Tapi, sekarang pukul berapa dah, ayah perlu makan sarapan.


    Mei Li : Ayah awak bukan budak kecil!!! Dia akan pergi makan sarapan sendiri. Jangan awak pedulikan dia!!!


    Nenek : sabar sabar. ayah peipei, marilah makan sarapan!!!


    Oh~

    Ayah : Ya, biar saya habiskan ini dahulu...


    Jolin

    MeiLiMemang muak untuk tengok muka kamu dua orang. Saya dah hilang selera. Oh, Jolin akan balik hari ini. Jolinku yang pandai lagi cerdik telah menang johan dalam pertandingan bernyanyi. Saya nak pergi menyambut kepulangan Jolin. Pei, ikut saya pergi!


    PeiPei Tak nak! Kamu kan tahu saya ingin melawati ibu hari ini.


    Mei Li : Bukankah saya dah cakap mak awak memang takkan berlari?? Awak kena pergi juga!!!


    : ~

    Nenek : Pei Pei!


    mummy

    Ayah : Pei Pei, Jangan bising lagi, awak mengikut maklah!


    Jolin

    Mei Li : Abang! Saya pergi menyambut kepulangan anak kesayangan kami ya.


    bye,

    Ayah : Selamat berjalan


    Babak KE-tiga


    JJ

    JJ : Miss, adakah anda okay?


    Jolin: !

    Jolin : saya okay!


    JJ: ,.

    JJ : Baiklah,saya pergi dulu.


    Jolin: Hey, I just met you, and this is crazy. So here's my number, and call me Jolin.


    JJ

    JJ : Miss,anda ada penyakit mentalkah?


    Jolin

    Jolin : semua salah kamu.


    JJ

    JJ : Saya sangat sibuk, saya mesti tinggal sekarang juga.


    Jolinso man, wow! fantastic baby! ,! Your name and your number, please~

    Jolinso man, wow! fantastic baby! ENCIK,TUNNGU! Your name and your number, please~


    JJ: !?

    JJ : Apa Kegunaanya?


    Jolin: thanks

    Jolin : untuk thanks kamu, senang untuk belanja kamu makan lain kali.


    JJ! ()

    JJ : Tidak perlu,kamu cuma jatuh sahaja,tidak perlu,tidak perlu.


    • Jolinmummy!


    Jolin!

    MEI LI : Ah! Jolin anakku!!!


    Jolinmummy

    MEI LI : Jolinku yang cantik! Kamulah yang terbaik!!!


    Jolin mummy,flower ! Mummyhandsome guy! ! ! mummymummysinging competitionKorean, Japanese and American! ! Mummy, mummy..

    Jolin : mak, mak masih cantik macam bunga, tadi saya jumpa seorang lelaki kacak. Mak dalam pertandingan nyanyian ada Korean, Japanese and American! Sedap nyanyian mereka.


    jolin

    MEI LI :Jolin anakku! Jom balik! Kami menyambung cerita kamu nanti ya.


    Jolin! !

    Jolin : oh tunggu sebetar, PEI PEI, ambil bagasi ini!


    : ?..

    PEI PEI : HA? Tetapi sangat berat lah!


    Jolin: !

    Jolin : Ambilah saja!


    JJsorry, ei..?

    JJsorry, ei..pei pei?


    aJJ

    PEI PEI : a,JJ? Mengapakan anda berada di sini?Sedang Mencari barang anda?


    JJ

    JJ : Ya,nota saya sudah hilang.


    PEI PEI : Adakah ini nota anda?


    JJ

    JJ : Ya ya ya,Inilah nota saya,Terima Kasih


    JJ

    JJ : Manakah anda hendak pergi?Mengapa mengambil begitu banyak bagasi?


    PEI PEI : semua ini adalah kepunyaan adik saya. Anda hendak pergi mana pula?


    JJ

    JJ : Oh,saya baru balik dari seminar,sekarang saya ingin pergi institusi kebajikan


    PEI PEI : Kebetulannya,saya juga ingin menjenguk ibu saya,tetapi,bagasi ini...


    JJ

    JJ : Tidak perlu risau,saya boleh tolong kamu.


    JJ :

    JJ : Apa Khabar ?


    PEI PEI : Khabar baik,tetapi saya tetaprisau akan ibu saya.Saya tidak tahu bila ibu saya boleh sembuh?


    JJ Aunty

    JJ : Jangan risau,saya percaya aunty akan sembuh dengan cepat.kamu harus memberi sokongan sepenuh kepada aunty juga.Oleh itu,kami mesti berusaha bersama-sama.


    Babak KE-empat


    Ibu : kenapakah kamu lambat hari ini?


    JolinJolinsinging competition

    Pei Pei : oh, tadi saya ikut mak pergi jemput jolin, jolin telah mendapat tempat pertama dalam pertandingan menyanyi


    Jolinjolin~

    Ibu : wow! hebatnya jolin! awak sepatutnya menyambut jolin di rumah. kenapa datang sini pula? awak tak datang hari ni pun tak apa, boleh datang pada bila-bila masa sahaja. saya kan cacat, tak larat nak lari pun.


    ~~

    Ibu : biarlah. eh, apa jadi dengan tangan awak?


    ~

    Pei Pei : Tak ada apalah ibu


    Ibu : siapa yang cederakan awak?


    Pei Pei : Bukanlah,saya yang tercedera sendiri


    Ibu : apa yang terjadi?cepatlah memberitahu ibu.jangan takut.


    Pei Pei : Ibu , betul-betul tidak apa. Tengok! Tengok!


    Pei Pei : Ibu, tidur nyenyak tak?


    Ibu : macam biasa je. macam mana ayah kau?masih baik ke?


    Pei Pei : ayah? biasalah saja.


    Ibu : dia masih berjudi tak?


    : aunty lau

    PEI PEI : Ibu ada menangkah bermain catur dengan aunty Lau?


    ~

    Ibu : hahahahaha~aunty lau tu memanglah lemah. saya menang setiap kali.


    hello

    Ibu : hello,oh oh.okok. nenek suruh awak pulang rumah sekarang. cepatlah balik. Jangan merisaukan nek.


    PEI PEI : Ibu, saya ingin menemani kamu.


    IBU : cepatlah pulang.


    PEI PEI : Tapi.. siapa yang akan menjaga ibu?


    JJ

    JJ : Pei pei ( TEPI TELINGA )


    JJ Aunty

    JJ : Ya, janganlah risau,saya akan menjaga aunty.


    jj Ibu : tengok. jj dah sampai. awak boleh balik sudah.


    Pei Pei : Okaylah, ibu,saya akanmenjenguk kamulagi.


    JJ : byebye

    JJ : Berhati-hati, selamat tinggal


    JJ aunty

    JJ : Aunty,adakah kamu masih ingat senaman yang saya ajar hari itu ?Hari ini,saya akan mengajar kamu senaman yang baru.


    ~JJ

    IBU : jj, apakah pendapat kamu tentang pei pei?


    JJ aiya aunty ermm...

    JJ : aunty, kenapa kamu tanya soalan ini secara tiba-tiba..ermmm..dia merupakan seorang gadis yang taat dan bertimbang rasa.


    IBU : jadi, kau suka diakah?


    JJ : ahh...aunty..ok?

    JJ : Ahh aunty,mari kami melatih senaman yang saya ajar kamu okay?Bermula


    JJ :

    JJ : Angkat tangan...angkat kaki..Angkat tangan...angkat kaki..Angkat tangan...Angkat tangan...angkat kaki..angkat kaki..


    Babak KE-lima


    Ayah : Baik! Maklumat dalaman ini cukup

    tepat! Semalam, hari sebelum

    semalam dan hari sebelum itu, saya

    pun menang. Oleh itu, hari ini saya

    mesti menaruh lebih banyak lagi!


    ~

    Nenek : anak kesayanganku...mak

    dengar awak sebut perkataan

    menaruh. adakah kamu ingin

    berjudi lagi?


    Nenek : Janganlah! anakku! Saya dah

    tanya Tuhan, nasib awak tidak

    baik tahun ini. Janganlah awak

    berjudi lagi.


    Ayah : Mak, percayalah saya, saya

    mesti akan menang, lagipun

    saya diberkati Tuhan bola, saya

    tidak mungkin akan kalah kali

    ini!


    ~

    Nenek : Apa Tuhan bola? Dengarlah

    nasihat Tuhan yang saya

    tanya!


    Aiya

    ,

    Ayah : Aikk Mak, mak percaya tuhan

    mak, saya percaya tuhan saya!

    Janganlah cakap pasal ini lagi,

    jom kita pergi bersemanyang

    dengan Tuhan bola! Marilah!


    Mummy, adakah saya nampak cantik hari ini?

    Jolin : Mummy, adakah saya nampak

    cantik hari ini?


    Mei Li : Anakku memang cantik

    sepanjang masa!


    Jolin : Tapi, mummy.. kamu nampak..

    tidak ok.. tidak apa! saya akan

    menyolekkan mak!


    oleole

    MU

    MUMU

    Ayah : Ole! Ole! Berkat! Berkat! Beli

    apa, menang apa! MU menang!

    MU menang!


    Mei Li : Abang! Kalau menang saya

    mahu cincin emas.


    Jolin daddyIphone 5

    smooth! Iphone 6!

    , ?

    Jolin : Daddy! tengok iphone 5 saya,

    dah tidak smooth. belikan saya

    iphone 6! Bolehkah?


    Ayah : Baiklah, ayah pergi tengok harga nanti.


    Jolin : , .. .

    daddy! gold colour !

    Jolin : Oh.. Pergi tengok? ingatlah

    untuk belikan saya ya daddy!

    saya mahu Iphone warna emas!


    Pei Pei : Ayah!


    Ayah : Apa yang awak mahu?


    Pei Pei : Sebenarnya... ayah.. janganlah

    berjudi lagi, kaki judi selalu

    berkalah.Genting mestilah

    sudah bankrup kalau semua

    orang menang. Ayah! jangan

    berjudi lagi!


    Cukuplah, awak tidak memahami aku langsung! Awak hanya menyumpah saya kalah! Tuhan Bola, jangan dengar kata dia!

    pang

    Ayah : Cukuplah, awak tidak

    memahami aku langsung! Awak

    hanya menyumpah saya kalah!

    Tuhan Bola, jangan dengar kata

    dia!


    Nenek : peipei!peipei!


    Pei Pei : Nenek...


    Nenek : peipei, sabarlah, ayah akan

    dengar kata awak satu hari

    nanti. sabar sabar!


    ~

    ? Jolin

    Mei Li : Ehh kertas apa ni? Kenapa

    ada nama Rose??!! Jolin! apa

    yang tertulis dalam kertas

    ini?? Tolong bacakan untuk

    saya.


    Jolin Mummy!

    ?

    ?

    Jolin : Mummy, ini merupakan resit

    hospital. eh? Rose? Kenapa

    nama emak pei pei tertulis di

    sini?


    .

    Mei Li : Bukankah tak berjumpa lagi?

    Kenapa resit hospital Rose

    ada dalam poket baju

    suamiku?!


    Jolin : daddy

    Jolin : Pastilah bil itu dibayar oleh

    daddy


    Mei Li : Tak munasabah langsung!

    Suruh ayah kamu belikan

    saya cincin emas pun dia tak

    berapa layan. Tapi sekarang

    pula ambil wang sebanyak ini

    untuk Rose!


    Jolin daddy

    Jolin : Kemungkinan besar daddy

    masih suka aunty Rose


    Mei Li : Tak mungkin!!! Tak

    mungkin!!!


    Jolin mummy!

    Jolin : Mummy, inilah dipanggil

    percintaan yang tidak akan

    putus!


    Jolin

    Mei Li : Tunggu sekejap, Jolin! pasukan

    manakah yang akan ayah

    kamu menaruh?


    Jolin MU

    Jolin : MU..


    hmm

    Mei Li : Baiklah! Baiklah!!!


    Tergamak kamu berdua menipu saya! Rose! Tunggu dan lihatlah apa yang saya akan lakukan!!!

    Mei Li : Tergamak kamu berdua

    menipu saya! Rose! Tunggu

    dan lihatlah apa yang saya

    akan lakukan!!!


    Babak Keenam


    Jolin : mummy, Pasar

    malamlei!

    branded

    Jolin : Mummy! kenapa bawa saya ke

    pasar malam, kotorlah! tiada

    benda berharga di sini pun!


    Mei Li : Janganlah banyak bertanya


    Jolin~

    Mei Li : Oh kamu nak tengok barang

    berharga kan? Sana ada

    banyak. pergi tengoklah!


    Ketua : Hello amoi, ada apa hal?


    Mei Li : Adakah ini tempat menjual bola

    haram?


    1 shu~

    Samseng 1 : shh.. janganlah kuat

    sangat suara kau.. kan sini

    haram?


    jeling jeling~~


    2

    Samseng 2 : ah moi, cari siapa????


    Mei Li : Saya ingin membuat satu

    perniagaan dengan kamu hari

    ini.


    Ketua : Heh heh.. saya tidak berminat

    dengan perniagaan ini!


    Mei Li : Dengar! Nanti, orang ini akan

    datang menaruh. Belakangan

    ini, dia sangat bernasib baik.

    sebab dia menang pasukan

    yang dia menaruhkan setiap kali


    1

    Samseng 1 : ya kah??


    2

    ~

    Samseng 2 : pastikah cik? dapatkah

    dia lebih hebat dari

    maklumat dalaman

    kami? haha


    4 6

    Mei Li : Baiklah! Gunalah maklumat dalaman

    kamu semua dan beritahu lelaki ini

    untuk membeli pasukan yang

    dijangkakan kalah. Lepas itu, kamu

    akan dibahagikan duit 40%, saya

    pula mendapat 60%. Macam mana?

    Berminat tak?


    Ketua : Kamu ni siapa? Dasyatnya

    perempuan ini..


    Mei Li : Diam! Cakaplah, nak atau

    tidak? Kalau tidak, tak

    apalah!


    Ketua : Okay! bolehlah!


    ~

    ~

    Mei Li : Hahaha!!! Abangku! Tengoklah kali

    ini duit awak akan jatuh ke tangan

    Rose atau ke tangan saya! Rose!

    Rose! tunggulah apa yang akan

    terjadi nanti! Hahaha!!!!!!!


    uncle ei.uncle,

    eiauntie! Auntie!

    PEI PEI : Datang, jualan kasut! Promoosi hebat! Ei, uncle, datang tengok, sangat murah! ( ei aunty, kasut ini sesuai dengan aunty )


    JJ :

    JJ : Hi,pei pei


    JJ

    Pei Pei : eii, jj kenapa kamu berada di

    sini?


    JJ

    JJ : ermm..saya cuma datang membeli

    barang, dan juga, mencari kamu..

    bagaimanakah dengan perniagaan

    kamu?


    Pei Pei : Haih..peniagaan hari ini tidak

    baik, masih belum menjual

    sepasang kasut lagi.


    JJ : ermmm()

    JJ : Errmm..pei pei...kasut ini ada saiz

    sembilan?


    errr..

    stock

    Pei Pei : Err...ohh! sini!


    JJ :

    JJ : Baiklah,saya belikan kasut ini.


    Pei Pei : Tetapi


    JJ :

    JJ : Tak apalah...anggaplah saya sebagai

    pelanggan pertama kamu. Selain itu,

    saya juga ingin menolong kamu


    (+)JJ,

    JJ5

    Pei Pei : JJ,kamu memang seorang

    yang baik hati..


    Jolin ! !

    ?!

    !

    Jolin : Pei pei! kenapa kamu berada di

    sini?! kan memberitahu bahawa

    kamu bekerja sebagai seorang

    setiausaha di sebuah syarikat

    besar? jelaskan sekarang!


    JJ

    JJ : Cik, ada apa hal?


    Jolin JJ


    JolinJJ

    Jolin : Hi JJ. kamu masih ingatkan

    saya?


    JJ

    JJ : kamu ialah..?


    Jolin ..

    Jolin : Di stesen bus.


    JJ

    JJ : ooo


    JJ !

    JJ : Pei pei,saya tidak kenal perempuan

    ini.


    Jolin

    Jolin : Encik, inilah jodoh kami,

    terserempak di tempat ini..


    JJ :

    JJ : saya jalan dulu. saya akan cari kamu kemudian


    Jolin

    Jolin : Pei Pei! Jelaskan! Kami pulang

    ke rumah sekarang dan jelaskan

    pada bapa!


    Babak ketujuh


    Oh~

    Oh, England. ok

    NENEK: hello, cari siapa? pei pei? oh, dia sudah keluar,apa hal? apa? Rose? senget dua belah? lumpuhmati! ok, saya akan beritahu peipei.


    NENEK: meili,kamu ok?


    MEI LI: Oh! takda apa-apa! Takda apa-apa...


    Jolin

    JOLIN: Mari sini! Kamu mesti menjelaskan segala yang berlaku!


    Jolindaddy!JOLIN:Ayah! Pei Pei menjual kasut di pasar malam!


    !AYAH: Jangan Bising! Saya berasa sangat runsing!


    AYAH: Habislah, habislah...


    AYAH: Habislah, habislah...


    AYAH: Habislah! saya sudah kalah semua duit saya!


    PEI PEI: Apa? Sudah kalah semua? Bukankah saya sudah memberi nasihat supaya jangan berjudi, tapi ayah tidak pernah mendengar! sekarang kamu sudah kalah semua!


    AYAH: Awak ni lah yang merupkan pembawa malang saya! Sebab awak yang menyumpah saya kalah sebelum ini! semua ini salah awak!


    .

    PEI PEI: Ayah, ini bukan salah saya, saya sudah menasihati kamu, tetapi kamu yang tidak mendengar, sekarang sudah kalah semua..


    AYAH: Awak tidak layak menegur saya! Awak tidak pergi sekolah padahal menjual kasut di pasar malam!


    ~

    PEI PEI: Ayah, saya menjual kasut untuk disebabkan oleh ayah! Entahlah bila-bila masa kamu dah kalah, saya yang kena tolong ayah membayar hutang!


    AYAH: tolong saya?! Jatuhlah muka saya kalau orang luar tahu saya bergantung pada awak! saya masih ada maruah kah?!


    PEI PEI: Maruah? Kamu suka berjudi, berfoya-foya, makan tapi tidak bekerja, pernahkah kamu pernah memikul tanggungjawap kamu sebagai seorang ayah? Tidak pernah!


    :

    PEI PEI: Ayah, kamu sudah berubah! ini semua salah si perempuan itu, merosakkan kebahagiaan keluarga kami!


    Jolin! ?!

    JOLIN: Cukuplah! Kenapakah kamu mengutuk emak saya?


    !

    PEI PEI: Semua yang saya berkata adalah benar! Semuanya fakta!


    AYAH: Sudahlah!


    PEI PEI: Kamu menampar saya sebab si perempuan itu? Saya tidak ada ayah seperti kamu ini! Saya meninggal rumah ini sekarang juga!


    AYAH: Pergilah! Jangan balik lagi!


    AYAH: Pei Pei! Habislah! Habislah!


    MEI LI: Apa yang telah berlaku? Pei menangis? Abang sedih? Telefon? Lumpuh? Mati?? Rose sudah mati ke????? Jolin! Rose sudah mati ke???


    Jolin~

    JOLIN: Rose~Rose dah mati?


    Jolin: Mummy! ?

    JOLIN: Mummy, kamu tidak nampak kah? Rose ini memang sudah mati!


    MEI LI: Rose dah mati?? Kenapa hal ini menjadi begitu serius?? adakah saya yang menyebabkan Rose mati???


    hhmm..

    MEI LI: Haih... Jangan fikir lagi! Bagus juga kalau Rose dah mati. duit dan hati abang semua kemilikan saya sekarang!!!


    MEI LI: Ahhhhh! Siapa? Siapakah awak?? Rose? Awak Rose ke?? Ahh saya bukan sengaja nak menganiayai awak. Saya....saya akan serahkan semua duit kepada Pei! Jangan dekati saya.... Jangan!!!!!!!!!


    Babak kelapan


    PEI PEI: ibu~~


    IBU: apa telah berlaku?


    PEI PEI: ibu, saya~~


    IBU: cakaplah. apa yang telah berlaku?


    PEI PEI: saya ialah ibu kandung awak, saya tahu awak mesti menghadapi masalah sekarang.


    PEI PEI: Kamu tak faham


    IBU: beritahulah saya.


    PEI PEI: mak, saya telah lari dari rumah


    IBU: apa??!!kenapa?


    ~

    PEI PEI: Mak~


    PEI PEI: saya memang sudah tidak penting dalam keluarga itu, tinggal dalam rumah itu tiada makna untuk saya lagi.


    IBU: tak! awak sangat penting tau!


    PEI PEI: lagipun ayah hanya pentingkan perempuan itu sekarang. dia yang bersalah terhadap ibu, dialah yang menghancurkan keluarga saya yang bahagia sebelum ini.


    IBU: pei, awak salah faham ayah dah.


    PEI PEI: tak adalah ibu.


    IBU: ...sebenarnya...saya yang menceraikan ayah awak , bukanlah dia yang menceraikan saya.


    PEI PEI: ibu, tak perlulah memihak ayah.. tidak perlu..


    IBU: Semasa muda, saya ingin menjadi seorang wanita yang berjaya. saya asyik bekerja dan mengabaikan kamu dan ayah. saya juga selalu bergaduh dengan ayah kamu. akibatnya, penceraian dicetuskan.


    PEI PEI: tidak mungkin ibu, janganlah tipu saya..


    IBU: salahkanlah saya. jangan peduli saya.. pei, kau balik rumahlah..


    PEI PEI: ibu, cukup dah, jangan tipu saya lagi


    IBU: pei, pulanglah! balik rumah sekarang, dengar tak??!!


    JJ?

    JJ: Peipei,apa yang telah berlaku,adakah kamu okay? janganlah begitu.. bukan sahaja saya yang berasa susah hati, saya rasa ibu kamu juga akan berasa risau.. Saya berjanji kamu bahawa saya akan memberi sokongan sepenuh kepada kamu.. pei pei.. saya berjanji..


    9Babak Ke-9


    A

    Samseng A: Bos, inilah rumah yang ingin kami cari!


    sure bo

    Ketua: Kami sebagai pegawai dari syarikat peminjaman wang tidak sepatutnya membuat kesilapan semasa mencari orang atau rumah, pastikah kamu?


    B

    Samseng B: Ha?! Bos! Kami bukan ah long kah!?


    licence

    Ketua: Eh! Bukanlah! Kami memegang lesen untuk syarikat peminjaman wang lah!


    addfacebooklike!

    Ketua: Wahai semua, sekiranya anda kekurangan wang atau memerlukan wang, datanglah melawati secara ramai-ramai ke Facebook syarikat kami, mestilah "add" dan "like" ya!


    AGPS

    Samseng A: Bos! Menurut GPS saya, inilah rumah yang ingin kami cari!


    Ketua: Janganlah mengarut! Cepatlah masuk!


    Mei Li: Kenapa kamu datang sini?


    2

    Ketua: Hai, cik! Ada 2 tujuan kami datang sini!


    Mei Li: Tak! Saya tak kenal kamu semua. Pergi dari sini!


    Ayah: Siapa itu?


    Ketua: Kami ingin mengira hutang kamu hari ini juga!


    6-464

    Ketua: Amoi, kan kamu menipu lelaki ini? Sekarang, saya mahu 60% dan kamu ambil 40%! Dan kamu, bilakah kamu ingin menjelaskan hutang saya?


    6-4

    Ayah: Apa? Bahagi 6-4? Baik awak menjelaskan segalanya!


    Mei Li: Tak! Tak! Abang! Percayalah saya. Saya tak kenal mereka pun.


    Ketua: Janganlah cakap banyak! Bayar hutang sekarang juga! Kalau tidak, saya akan memotong jari kamu sekarang!


    Jolin

    Jolin: Apa yang kamu mahu? Jangan mari sini!


    A

    Samseng A: Saya mahu awak!


    AB

    Samseng A dan B: Dia kepunyaan saya! Dia kepunyaan saya!


    Pei Pei: Apa yang kamu dua buat! Cepat lepaskan nenek saya!


    Pei Pei: Nek kata dia harap kami sekeluarga hidup bahagia dan saling bertolak ansur.


    JolinAmbulanceAmbulance


    10Babak Ke-10


    Mei Li: Inilah salah saya. Jika saya tidak bergaduh dengan anda, memarahi anda, anda tidak akan jadi begitu.


    ~

    Ayah: Tengoklah mak sekarang... Saya tidak sepatutnya berjudi


    Jolin!

    Jolin: Nek, kamu mesti bertahan! Saya berjanji saya tidak akan bergaduh dengan Pei Pei.


    Pei Pei: Sebenarnya, semua yang dilakukan oleh nenek tidak akan tersia-sia sekiranya kamu semua berinsaf.


    3;

    Sila hargailah setiap saat bersama-sama keluarga anda. Mungkin pada saat ini, mereka gelak bersama-sama anda, mungkin mereka memarahi anda, mungkin mereka menyediakan makanan untuk anda; tetapi pada saat yang seterusnya, anda tidak dapat menyangkakan, sepatah:"Nek, bangunlah, dah siap boleh makan. mereka hanya terbaring di atas katil, dan anda tidak dapat membangunkan mereka.


    Adakah anda pernah terfikir? Semasa fasa derhaka, anda pernah mengeluarkan sepatah dua kata ayat yang menyakitkan hati meraka. Pernahkan anda melakukan apa-apa yang menitihkan air mata mereka? Tetapi meraka berasa anda bertindak sebegitu kerana anda berasa tekanan; atau mereka berasa itulah salah mereka kerana tidak mendidik anda dengan baik. Di mana tempat ahli keluarga anda berada, di situlah rumah anda.


    Sudah berapa lama anda tidak pernah bercakap dengan keluarga? Setiap kali mereka menelefon anda, apakah yang anda kata? Saya sangat sibuk. Saya ada banyak kerja.


    Janganlah cari alasan untuk diri anda. Jangan tunggu sampai mereka tidak dapat bercakap dengan anda baru menyesal. Maafkan saya, hanya boleh disampaikan kepada satu mayat yang tidak akan memberi respond kepada anda.


    Ayah: Mak.. Bangunlah!


    Jolin!

    Jolin: Nek! Saya tidak dapat menyentuh kamu lagi


    Mei Li: Mak!!! Badan awak masih lagi bersuhu. Sedarlah mak!!!


    Ayah: Saya berjanji, saya akan berhenti berjudi! Mak, janganlah meninggalkan kami


    Jolin! ,

    Jolin: Saya sudah menginsaf! Saya berjanji bahawa saya akan melayani semua orang dengan baik.


    Mei Li: Mak.. Saya akan tolong buat kerja rumah. Bertahanlah mak!


    Ayah: Mak, belum sempat saya nak membalas budi kamu, kamu sudah


    3~

    Ketua dan dua samseng: Ha ha ha ha!


    ~

    Ayah: Kenapa kamu datang lagi?! Mak saya sudah macam ini! Jangan ketawa lagi!


    Ayah: Ketawa lagi?!


    ~~

    Nenek: Hahaha, saya sudah tidak boleh bertahan. Hahaha!


    Ayah: Mak, janganlah menakutkan saya!


    heart attact

    Mei Li: Mak! Kenapa tipu kami macam ini?! Kami nyaris kena sakit jantung ni!


    chow kit

    Ketua: Watak perempuan terbaik, biar saya memapah anda!Aiya, nenek anda semua merupakan pelakon yang sangat terkenal pada awal 50 tahun di Chow Kit. Beliau menjemput saya datang untuk melakon lakonan ini!


    Nah

    Nenek: Nah, gaji lakonan anda bertiga!


    Ayah: Macam mana dengan hutang saya?


    Nenek: Pei Pei sudah bayar hutang kamu dengan gajinya. Dan lakonan ini disediakan olehnya.


    Jolin: , ! ! ! ..

    Jolin: Oh.. Rupa-rupanya.. Cakaplah awal sikit! Pei Pei, saya telah tersalah faham. Minta maaf


    Ayah: Pei Pei, maafkan ayah, ini semua salah ayah..


    Pei Pei: Ayah.. Saya juga ingin meminta maaf kerana saya telah menyalah faham terhadap ayah selama ini


    Jolin?!

    Jolin: Macam mana dengan foto ini?


    A

    Samseng A: Hadiahkan kepada saya!


    11Babak Ke-11


    JJ

    JJ: Selamat Tahun Baru Cina! Pei Pei, tengok siapa saya bawa ini!


    Emak: Selamat Tahun Baru Cina!


    Ayah: Rose! Lama tak jumpa! Makin lama makin cantik!


    Rose: Awak tidak jadi kacak pun?


    Mei Li: Rose! Rose! Awak takda apa-apa ke? Belum mati?


    Emak: Sayalah ni


    JJ

    JJ: Pei Pei, jangan begitu, ibu kamu baru sahajadapat makan bersama dengan kamu semua, kamu pergi menemu dia, jangan marah lagi.


    handsome guy

    Nenek: Marilah Pei Pei, duduk bersama-sama ibu awak. Siapakah lelaki kacak ini?


    JJ,

    Pei Pei: Dia ialah JJ, physiotherapist ibu.


    JJ

    JJ: Khabar baik, semua!


    Ayah: Siapa tu?


    Ayah: Bukan hutang saya telah habis bayar ke?


    ~Naah huat

    Ayah: Haha! Selamat Tahun Baru Cina! Lihatlah! saya telah membawa ah Huat kopi putih!


    !

    Nenek: Semua orang dah sampai. Marilah kita makan!


    Semua orang: Huat Ya


    Babak KE-lima


    Mary: AuntieMary. ! Eh

    Mary: Auntie, saya ialah Mary. Saya berharap auntie sentiasa sihat dan bersemangat. Muka auntie berseri-seri hari ini!

    Mak: Baik, mari, ambil satu ang pao setiap satu orang.

    Mary Auntie.

    Mary, Xiao Jie: Terima kasih, Auntie.


    Mak: Keluarga kami dah lama tak meriah macam ini.

    auntierichard

    Xiao Jie: Auntie, kamu dah lupa pada seseorang!

    Richard

    Richard: Mak Cik Bao...

    richard

    Mak: Richard!


    Richard

    Richard: Mak Cik Bao, maafkan saya! Saya bukannya sengaja nak cederakan kamu, saya telah bertindak secara melulu kerana mabuk hari itu...Oleh itu

    Mak : Baik, baik....sekarangkan tahun baru...janganlah sebut hal ini lagi....

    richardJeremy

    Jeremybrother

    JeremyBrother saya dah tak marah pada kamu!


  • Login