Wycieczka Toruń 2007

Wycieczka Toruń 2007. Klasy II C, II D, II F. Trasa wycieczki:. Tama we Włocławku Wieża w Kruszwicy Biskupin Toruń. Uczestnicy wycieczki. Krótkie sprawozdanie.

skule

Wycieczka Toruń 2007

1. Wycieczka Toruń 2007 Klasy II C, II D, II F

2. Trasa wycieczki: • Tama we Włocławku • Wieża w Kruszwicy • Biskupin • Toruń

3. Uczestnicy wycieczki

4. Krótkie sprawozdanie We wtorek 24 i w środę 25 września odbyła się dwudniowa szkolna wycieczka klas II D i F oraz części klasy II C. Naszymi opiekunami byli: nasza wychowawczyni pani Danuta Pakulska, wychowawca II F pani Halina Kuźmicka i wychowawca II C, a także pan Sylwester Woś, który dołączył do nas przy zwiedzaniu tamy we Włocławku, która była naszym pierwszym celem.

5. Tama we Włocławku Tama słynie z tego, że jest miejscem stracenia ks. Jerzego Popiełuszki. Wydarzenie to upamiętnia znajdujący się tam pomnik. Przebywając na tamie uczniom szczególnie podobał się ciekawy widok na szeroko płynącą rzekę Wisłę. Wiał silny wiatr i my osobiście czułyśmy się jakbyśmy były nad morzem.

6. Wieża w Kruszwicy Kolejnym celem była Kruszwica. Niestety nie mieliśmy czasu zwiedzić wieży i musieliśmy nacieszyć się jej widokiem z dołu. Niedaleko wieży płynie rzeka, nad którą znowu zrobiliśmy sporo zdjęć.

7. Biskupin Następnie pojechaliśmy do Biskupina – jednego z najbardziej znanych muzeum archeologicznych w Polsce mieszczących się na wyspie, gdzie kiedyś znajdowała się prehistoryczna osada. Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiedziała nam o życiu codziennym naszych przodków na tamtych terenach. Najbardziej zaskoczył nas fakt, że wszystkie domy w tej osadzie były jednakowe, a jej mieszkańcy mieli podobne majątki. W jednej z izb mieliśmy okazję uformować z gliny naczynia w sposób, jaki robiono to kilkaset lat temu. Swoje dzieła zabraliśmy na pamiątkę do domu.

8. Toruń Toruń jest pięknym i starodawnym miastem przepełnionym gotyckim zabytkami. Kilka z nich mieliśmy okazję zobaczyć z bliska : katedrę świętych Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty z jednym z największych dzwonów w Polsce, ratusz miejski, Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, Krzywą Wierzę, baszty, mury obronne oraz wiele pięknych kamieniczek. Byliśmy też w domu Mikołaja Kopernika, w którym obejrzeliśmy bardzo ciekawą prezentację nawiązującą do historii Torunia i życia wielkiego astronoma. Toruń słynie z przepysznych pierników, dlatego też zaszliśmy do specjalnej piekarni, w której wysłuchaliśmy historii związanej z wypiekiem tego ciasta oraz poznaliśmy recepturę jego wyrobu. Mogliśmy też sami zrobić piernik i upiec go w piecu. Na starówce widzieliśmy jeszcze pomnik Mikołaja Kopernika i piękną fontannę ze złotymi żabami, których pogłaskanie ma przynosić bogactwo. Mieliśmy też czas wolny na kupienie pamiątek.

9. Panorama miasta

10. Nocleg w forcie Nocleg mieliśmy w nietypowym hotelu, bo mieszczącym się w jednym z kilkunastu bunkrów otaczających miasto. Zjedliśmy smaczną obiadokolację i poszliśmy się rozpakować. Jedną z atrakcji, niestety bardzo niewygodną było to, że spaliśmy na piętrowych bardzo skrzypiących pryczach, takich na jakich kiedyś spali żołnierze. Byliśmy jednak tak podekscytowani, że nam to zbytnio nie przeszkadzało. Po szybkim zakwaterowaniu, wraz z przewodnikiem poszliśmy na nocne zwiedzanie fortecy. Dowiedzieliśmy się o kilku ciekawych sztuczkach, jakie stosowali żołnierze podczas zagrożenia. W czasie zwiedzania bunkra z zewnątrz drogę oświetlaliśmy pochodniami, co stwarzało nastrój tajemniczości. Bardzo się to nam podobało. Jednak największą radość sprawili nam opiekunowie, którzy zamknęli nas w ciemnym lochu, a pan przewodnik głośno trzaskał drzwiami naśladując duchy. Potem było ognisko z kiełbaskami. Około godziny jedenastej w nocy wróciliśmy do pokoi, umyliśmy się i poszliśmy do łóżek. Nikt oczywiście nie spał.

11. Zabytki Torunia

12. Krzywa wieża XIV wieczna baszta obronna, początkowo trójścienna włączona w mury obronne. Czwartą ścianę dobudowano dopiero w XIX w. Przez niestabilne podłoże pochylała się przez wieki. Obecnie jej odchylenie wynosi ok. 1,4m.

13. Ratusz Jego budowę rozpoczęto w XIV wieku, zniszczony podczas wojny a następnie odbudowany. W jego piwnicach dawniej znajdowały się winiarnie, na parterze handlowano towarami a na piętrze obradowała Rada Miejska.

14. Kościół NMP Okazała trójnawowa gotycka świątynia o układzie halowym. We wnętrzu: olbrzymie malowidła świętych, kolorowe witraże, bogato rzeźbione stalle dębowe, zabytkowe organy i ambona.

15. Dom i pomnik Mikołaja Kopernika Budynek, w którym mieszkali kiedyś Kopernikowie dzisiaj pełni funkcje muzeum. Pomnik wykonany jest z brązu przez niemieckiego artystę i ustawiony na rynku Starego Miasta.