18 huller med jonna jan del 1 ud af 2
This presentation is the property of its rightful owner.
Sponsored Links
1 / 40

18 huller med Jonna & Jan Del 1 ud af 2 PowerPoint PPT Presentation


  • 59 Views
  • Uploaded on
  • Presentation posted in: General

REGELAFTEN. HULSPIL. 18 huller med Jonna & Jan Del 1 ud af 2. HULSPIL. Vi følger Jonna og Jan rundt på en 18-hullers hulspilsmatch . Dette slideshow omhandler de første ni huller. Der er to spørgsmål til hvert hul = 18 spørgsmål i alt.

Download Presentation

18 huller med Jonna & Jan Del 1 ud af 2

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation

Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author.While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - E N D - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Presentation Transcript


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

REGELAFTEN

HULSPIL

18 huller

med Jonna & Jan

Del 1 ud af 2


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

HULSPIL

Vi følger Jonna og Jan rundt på en 18-hullers hulspilsmatch. Dette slideshow omhandler de første ni huller.

Der er to spørgsmål til hvert hul = 18 spørgsmål i alt.

Der er tre svarmuligheder til hvert spørgsmål: 1, X eller 2. Svarmulighederne står på den tilhørende tipskupon.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 1

Hul

1

SPØRGSMÅL 1:

På første teested aftaler Jonna og Jan, at de på runden vil give hinanden alle putts, der er under én meter lange. Ingen af dem er klar over, at reglerne kun tillader, at man giver det ”næste” slag (og altså ikke fx alle korte putts) – så de tror, at de overholder reglerne!

Er der nogen straf for denne aftale?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 1

Hul

1

SVAR 1:

1) Nej, idet de ikke ved, at de bryder reglerne.

Se Afgørelse 1-3/2. Regel 1-3 siger, at man ikke må aftale at tilsidesætte en regel. For at overtræde Regel 1-3 kræves dog, at man ved, at aftalen udgør en tilsidesættelse af reglerne, og da de ikke ved dette, slipper de således for straf for aftalen.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 2

Hul

1

SPØRGSMÅL 2:

Jonnas bold ligger i bunkeren ved green. Hun står i sine egne tanker og støtter sig op ad jernet i bunkeren, dvs. hun kommer til at grounde jernet i sandet forinden slaget.

Hvad er straffen for det?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 2

Hul

1

SVAR 2:

2) Tab af hul.

Regel 13-4b.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 3

Hul

2

SPØRGSMÅL 3:

Jan kommer på hul 2 til at tee’e bolden op foran teestedsmarkeringerne og slår et fint drive. Jonna siger, at det kostede to straffeslag. Er det korrekt?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 3

Hul

2

SVAR 3:

2) Nej. Jonna kan med det samme forlange, at Jan skal slå slaget om (uden straf) – hvis ikke hun gør det, så tæller slaget (uden straf).

Se Regel 11-4a.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 4

Hul

2

SPØRGSMÅL 4:

Jonna får pludselig en tanke: Hun skal jo spille en turnering senere på dagen på den bane, som hun og Jan nu spiller! Er det i strid med reglerne, at hun nu øver sig på banen den samme dag som en turnering?

PS: Der står ikke noget i turneringsbetingelserne om, hvornår man må – og ikke må – øve sig.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 4

Hul

2

SVAR 4:

2) Hvis det er en hulspilsturnering, så er hendes øvelse helt i orden, men hvis det er en slagspilsturnering, bliver hun diskvalificeret fra turneringen.

Se Regel 7-1a og 7-1b. Det er ligegyldigt, hvordan man øver sig, dvs. om man øver sig i en hulspilsmatch eller i en slagspilsrunde.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 5

Hul

3

SPØRGSMÅL 5:

Jonna kommer midt på fairway i tanke om, at Jan slog først fra teestedet på hul 3, selvom det var hende, der skulle have slået først.

Hvad nu?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 5

Hul

3

SVAR 5:

1) Det er for sent at gøre noget ved nu, så de skal blot spille videre, som de ligger.

Jonna havde muligheden for straks at forlange, at Jan annullerede sit slag og derefter slog en bold i den korrekte rækkefølge (dvs. efter hende): Se Regel 10-1c. Da hun ikke gjorde det straks, er det nu for sent at gøre noget ved.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 6

Hul

3

  • SPØRGSMÅL 6:

  • Jonnas bold ligger i en bunker. Hun er i tvivl om, hvor aggressivt hun skal spille; det afhænger af, hvor mange slag Jan har brugt.

  • Hun spørger derfor Jan om dette.

  • Det siger jeg ikke. Du må jo bare selv følge lidt bedre med, siger han.

  • Hvad nu?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 6

Hul

3

SVAR 6:

X) Jan er pligtig at oplyse, hvor mange slag han har brugt, hvorfor han taber hullet for ikke at oplyse det.

Se Regel 9-2a og Afgørelse 9-2/3.5.

I slagspil er man derimod som udgangspunkt ikke pligtig at oplyse noget som helst.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 7

Hul

4

SPØRGSMÅL 7:

Jans bold er endt op ad et træ, og han dømmer den uspillelig og dropper et korrekt sted.

Imidlertid havde han ikke bolden i skulderhøjde, da han droppede.

Hvad er straffen?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 7

Hul

4

SVAR 7:

2) Han får ingen straf, hvis han når at droppe om på korrekt vis, inden han slår.

Se Regel 20-6. Havde han imidlertid ikke droppet om på korrekt vis, inden han slog, så havde han pådraget sig ét straffeslag, Regel 20-2a.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 8

Hul

4

SPØRGSMÅL 8:

Jonna slår sit tredje slag ud mod noget høj rough. Da Jan ligger på fairway i ét slag, giver hun ham straks hullet. Da de går frem finder hun sin bold på fairway – den må have ramt et eller andet og være sprunget ud! Hun fortryder nu, at hun gav Jan hullet.

Kan hun trække foræringen tilbage?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 8

Hul

4

SVAR 8:

1) Nej.

Man kan ikke trække et givet hul tilbage; når først det er givet, er hullet slut.

Se Regel 2-4 og Afgørelse 2-4/13.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 9

Hul

5

SPØRGSMÅL 9:

Jans bold har lagt sig klods op og ned ad en gul pæl.

Han fjerner den gule pæl inden han skal slå (den er meget let at få op), men Jonna protesterer straks – det mener hun ikke, at han må.

Har hun ret?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 9

Hul

5

SVAR 9:

X) Hvis der er en lokal regel, der erklærer dem for værende ikke-flytbare forhindringer, har hun ret – ellers ikke.

Gule pæle er typisk flytbare forhindringer, som man må flytte uden straf – medmindre en lokal regel erklærer den for værende ikke-flytbare forhindringer.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 10

Hul

5

SPØRGSMÅL 10:

Jonnas bold ligger på green. Inden hun skal putte, skifter hun lige bolden ud med en anden bold, nemlig med hendes yndlings-putte-bold.

Hun holer puttet!

Er denne udskiftning ok?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 10

Hul

5

SVAR 10:

1) Nej, hun taber hullet.

Man må gerne markere og løfte bolden på green, men skal så genplacere bolden efterfølgende, dvs. man må ikke udskifte den med en anden.

Hun taber hullet (Regel 15-2 og 16-1b).


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 11

Hul

6

SPØRGSMÅL 11:

Jans drive ender i noget rough, hvorfor han slår en bold mere fra teestedet – han glemmer dog at sige noget, dvs. han får ikke kaldt den en ”provisorisk bold”.

Hvad nu?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 11

Hul

6

SVAR 11:

X) Jans bold nummer to bliver bolden i spil med étstraffeslag, og han skal spille videre med den (skal slå sit fjerde slag)

Jans bold blev bolden i spil, da han glemte at annoncere den som værende en provisorisk bold. Den bliver derfor bolden i spil med ét straffeslag, og slag nummer to fra teestedet var derfor hans tredje… og han skal slå sit fjerde slag.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 12

Hul

6

  • SPØRGSMÅL 12:

  • Jonnas bold ligger fint på green. Inden hun skal putte, retter hun lige to boldnedslagsmærker op på green – begge er i hendes puttelinje.

  • Jan ser det og siger:

  • Der tabte du lige hullet, fordi du undersøgte greenens overflade.

  • Har han ret?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 12

Hul

6

SVAR 12:

1) Nej, idet man gerne må reparere boldnedslagsmærker på green (også på puttelinjen).

Se Regel 16-1a og 16-1c.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 13

Hul

7

SPØRGSMÅL 13:

Jan er noget nervøs, da han går hen mod teestedet til det svære hul syv. Da han placerer driveren bag bolden på tee’en, kommer han til at vippe bolden ned.

Får han nogen straf?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 13

Hul

7

SVAR 13:

X) Nej, og han kan blot lægge bolden op på tee’en igen (eller lægge den et andet sted på teestedet).

Bolden er ikke i spil, da han vælter den ned fra tee’en, og derfor er der ingen straf. Han har ikke slået et slag, da dette ikke var hans hensigt.

Jan kan således lægge bolden op på tee’en igen – eller placere den et helt andet sted på teestedet – før han slår sit første slag.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 14

Hul

7

SPØRGSMÅL 14:

Jonnas bold ligger under et træ, og hun beslutter sig for at dømme den uspillelig med et straffeslag.

Hvor mange muligheder giver det hende?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 14

Hul

7

SVAR 14:

2) 3 muligheder.

Hun kan enten 1) droppe på ”den lige linje” eller 2) gå tilbage og slå fra der, hvorfra hun slog sidst eller 3) droppe inden for to køllelængder (ikke tættere på hullet).

Se Regel 28.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 15

Hul

8

SPØRGSMÅL 15:

Jans bold ligger på green, og den er godt beskidt. Derfor markerer han den lige og løfter den. Han tørrer lidt mudder af bolden ved at gnide den mod greenen.

Var det i orden at gnide bolden mod greenen?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 15

Hul

8

SVAR 15:

X) Hvis hans intention alene var at rense bolden, er der ikke nogen straf – men hvis hans intention (også) var at undersøge overfladen, taber han hullet.

Se Regel 16-1d og Afgørelse 16-1d/5. For at undgå tvivl om hensigten, så anbefales det, at man ikke rengør sin bold på denne måde.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 16

Hul

8

  • SPØRGSMÅL 16:

  • Både Jonnas og Jans bold ligger på green. Jans bold ligger i Jonnas puttelinje, og hun beder derfor Jan markere og løfte sin bold. Det nægter han:

  • Du må bare putte uden om!, siger han.

  • Hvad nu?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 16

Hul

8

SVAR 16:

X) Jan taber hullet.

Se Afgørelse 2/3. Jan taber hullet efter ret og rimelighed, idet han nægter at efterkomme Jonnas anmodning om at løfte bolden.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 17

Hul

9

  • SPØRGSMÅL 17:

  • Jan er på vej fra greenen på hul 8 hen til teestedet på hul 9, da han pludselig stopper op og kigger i sin bag:

  • For Søren da også. Jeg har 16 køller!

  • Han har åbenbart haft det lige fra starten af, idet han har glemt at tage et par ekstra jern op. Hvad er straffen?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 17

Hul

9

SVAR 17:

2) Man trækker to huller fra stillingen; da han var 2 nede, er han således nu 4 nede.

Man trækker således et hul fra stillingen for hvert hul overtrædelsen har fundet sted, men maksimalt to huller; derfor trækker man i denne situation to fra stillingen. Se straffe-bestemmelsen til Regel 4-4a.


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 18

Hul

9

SPØRGSMÅL 18:

Jonna har markeret sin bold én puttehovedlængde ud på green, idet hendes bold lå i Jans puttelinje.

Da hun skal genplacere sin bold glemmer hun alt om at markere den tilbage, og lægger den derfor et forkert sted og putter.

Hvad er straffen?


18 huller med jonna jan del 1 ud af 2

SPØRGSMÅL: 18

Hul

9

SVAR 18:

1) Hun taber hullet.

Hun har spillet fra et forkert sted.

Se Regel 20-7b.


Uddeling af pr mier hvem fik flest rigtige

PRÆMIER

Uddeling af præmier

- Hvem fik flest rigtige?


Tak for i aften

Regelaften slut 

Tak for i aften!


  • Login