PROJEKT EKOTRASY Opracowała: Barbara K ropińska

PROJEKT EKOTRASY Opracowała: Barbara K ropińska Ucz. Zespołu Szkół nr 1 im. Bolesława Krzywoustego w Choszcznie Klasa II G Liceum Ogólnokształcącego. 27.05.2010 r.

reilly

PROJEKT EKOTRASY Opracowała: Barbara K ropińska

1. PROJEKT EKOTRASY Opracowała: Barbara Kropińska Ucz. Zespołu Szkół nr 1 im. Bolesława Krzywoustego w Choszcznie Klasa II G Liceum Ogólnokształcącego 27.05.2010 r.

2. PRZEBIEG TRASY: KRZYNKI – DANKÓW • Krzynki- malownicza wieś sołecka położona w województwie zachodniopomorskim, w powiecie choszczeńskim, gm. Pełczyce. • Danków-wieś położona w województwie lubuskim, w powiecie strzelecko-drezdeneckim, w gminie Strzelce Krajeńskie nad Jeziorem Wielgim (Dankowskim) i Jeziorem Kinołęka (Dankowskim Małym), przez które przepływa rzeka Pełcz.

3. POŁOŻENIE MIEJSCOWOŚCI Więcej na stronie: http://mapy.eholiday.pl/mapa-dankow-strzelce_krajenskie-strzelce_krajenskie.html

4. PRZEBIEG TRASY LEGENDA S START 1 Przystanek 1. 2 Przystanek 2. 3 Przystanek 3. 4 Przystanek 4. 5 Przystanek 5.

5. PROPOZYCJA WYCIECZKI PIESZO-ROWEROWEJ • DŁUGOŚĆ TRASY: • Przybliżona długość trasy rowerowej pomiędzy poszczególnymi przystankami: • z Krzynek do przystanku 1. 1000 m • z przystanku 1. do przystanku 2. 500 m (+ 500 m pieszo przez las) • z przystanku 2. do przystanku 3. 1500 m • z przystanku 3. do przystanku 4. 5000 m • z przystanku 4. do przystanku 5. 500 m • CAŁKOWITA DŁUGOŚĆ TRASY Z KRZYNEK DO DANKOWA: 9 km 8,5 km + 500 m Szacunkowy czas pokonania trasy- 2 h Liczba przystanków: 5 Start: Krzynki Miejsce docelowe: Danków – pole biwakowe

6. Naszą EKOwyprawę rozpoczynamy w Krzynkach- małej, urokliwej wsi województwa zachodniopomorskiego. Jadąc główną drogą około 1 km mijamy domy mieszkańców, aż dojeżdżamy do pierwszego przystanku, do pola biwakowego nad Jeziorem Pełcz. Zadbana, otoczona lasem plaża przyciąga tu wielu turystów przez cały rok. Zatrzymujemy się na leśnym parkingu, by choć przez chwilę poobserwować piękno natury. KRZYNECKA PLAŻA ZIMĄ LATEM

7. Następnie ruszamy odkryć tajemnicę, którą starał się ukryć przed człowiekiem las. Od plaży jedziemy 500 m do najbliższego skrzyżowania, skręcamy w prawo. Pokonujemy jeszcze zaledwie kilkanaście metrów i znów skręcamy w leśną dróżkę- tym razem w lewo. Pora zostawić rowery- to jedyny sposób by dotrzeć do drugiego przystanku wyprawy. Naprawdę warto…

8. Przystanek 2.

9. Idąc przez las napotykamy nagle coś wyjątkowego. Oto dąb w całej swej okazałości! Jego korzenie muszą być ogromne i pobierać dużo wody i składników mineralnych z gleby, ponieważ wokół „nawet nie ośmiela się wyrosnąć żadna większa roślinka ” CIEKAWOSTKA: Miejsce ukazane na zdjęciu miało stanowić idealną scenerię podczas zdjęć do filmu „Stara baśń”!

10. Po podziwianiu „leśnego cudu” pora powrócić na rower. Wracamy na skrzyżowanie i skręcamy w prawo. Pokonujemy jakieś 500 m, skręcamy w lewo. Poruszamy się drogą biegnącą nad brzegiem Jeziora Gardno. Wykonujemy tam pętlę rowerową (ok.1500 m). Nie zsiadając z roweru można dostrzec ślady bytowania bobrów. Potwierdza to miejscowy leśniczy, który przyznał, że widział już niejednego w tej okolicy. Bóbr europejski- żyje w lasach liściastych, wznosi budowle wodne z chrustu, liści i mułu (są to żeremia).

11. Powracając na drogę główną ruszamy dalej. Pokonujemy około 5 km. Zapewniam, że podróż nie będzie się dłużyć. Nie pozwoli na to naturalne piękno leśnych duktów. Nawet nie spostrzeżemy, kiedy... przekroczymy granicę województwa zachodniopomorskiego! Powitają nas równie niezwykłe terenu województwa lubuskiego. Dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej 156, skręcamy w lewo, a tam kolejny przystanek EKOwyprawy.

12. Danków w woj. lubuskim to spokojna,malownicza wieś położona w najbliższym sąsiedztwie Barlinecko-Gorzowskiego Parku Krajobrazowego (na obszarze Parku znajduje się 87 jezior! Szczegóły: www.ziemialubuska.pl). Wieś leży nad dwoma jeziorami: Jeziorem Dankowskim (Wielgie) oraz Jeziorem Kinołęka (popularnie nazywane "Małe",z bardzo czystąwodą), dodatkowo przez wieś przepływa mała rzeka. Danków otaczają również piękne lasy Puszczy Gorzowskiej. Nad jeziorem Wielgim znajduje się park krajobrazowy o powierzchni ok. 15 ha z licznymi gatunkami drzew rodzimych i obcych (w tym liczący ok. 500 lat dąb szypułkowy o wysokości 25 m).

13. We wsi znajduje się, bardzo dobrze zachowany kościół neogotycki z około 1840 r. otoczony ceglanym murem, a także zespół ceglanych budynków folwarcznych z XIX w.oraz oficyna pałacowa przebudowana na obiekt wypoczynkowy (obecnienie użytkowana).

14. Pora na ostatni przystanek wycieczki. Jedziemy dalej drogą główną 500 m, mijamy jeszcze znajdujące się po lewej stronie Leśne Centrum Ekologiczne. Jadąc jeszcze kilkadziesiąt metrów skręcamy w lewo. Droga prowadzi nad sam brzeg Jeziora Dankowskiego, gdzie parkujemy rowery na specjalnie przeznaczonym do tego leśnym parkingu. Tak dotarliśmy do ostatniego przystanku wyprawy. Ostatni przystanek, ale za to jeden z najciekawszych…

15. Polecam rozbić obóz na polu biwakowym, ponieważ miejsc godnych uwagi jest w pobliżu naprawdę sporo.

16. MIEJSCE BIWAKOWANIA

17. Nad jeziorem Wielgim, przy którym kończy się trasa rowerowa, znajduje się pole biwakowe z obszernymi zadaszonymi stołami i ławami, miejscem na ognisko, do grillowania i pięknym pomostem.

18. Tuż przy wjeździe na pole biwakowe mieszczą się ruiny kaplicy sarkofagu. Neogotyckie mauzoleum Brandów z 1859r.

19. Wnętrze mauzoleum Wnętrze mauzoleum zostało zrujnowane, nie zachwyca pięknem, jednak ma w sobie coś niezwykłego. Związane jest to zapewne z ciekawą historią neogotyckiego obiektu. Zachęcam do zapoznania się z nią na stronie: www.strzelce.pl/g2/2009_10/aa113ba96f384da4f2cd85b2cfe43098.pdf Więcej o historii Dankowa na stronie: www.dankow.eu

20. ŚCIEŻKA KONDYCYJNO- EDUKACYJNA PRZY POLU BIWAKOWYM Tuż za polem biwakowym ma swój początek ścieżka edukacyjno - kondycyjna, która biegnie wokół naturalnie uformowanego przez lodowiec pagórka, w otoczeniu 160 - letniego drzewostanu sosnowego.

21. Atrakcją tej ścieżki jest kilka elementów do ćwiczeń sprawnościowych: płotki, równoważnia, drabinki, kładka prowadząca na "wyspę skarbów". Sprawdzając swoją kondycję fizyczną można równocześnie zweryfikować swoją wiedzę przyrodniczą przy pomocy ustawionych tablic z fotografiami i opisami.

22. SŁOWO OD AUTORA PROJEKTU Praca nad projektem nie trwała zbyt długo. Najwięcej czasu (około tygodnia) zajęło mi samo gromadzenie materiałów. Pomysł na EKOtrasę zrodził się w niedzielne popołudnie, kiedy to spacerowałam z rodziną w lesie (w pobliżu krzyneckiej plaży). Pomyślałam, że warto poznać okolicę, która (nie sądziłam nawet!) kryje tak wiele ciekawych miejsc. Rodzice pomogli mi w wyznaczeniu długości trasy i oszacowania czasu przejazdu. Informacje o miejscach wartych obejrzenia uzyskałam od leśniczego, znajomych i okolicznych mieszkańców Dankowa. Sądzę, że mój projekt może być znakomitym pomysłem na niezapomnianą wycieczkę- zarówno jednodniową w niedzielne popołudnie, jak również kilkudniową z noclegiem na polu biwakowym. Uwaga: Wyprawa może być trudna do zrealizowania zimą (po opadach śniegu) i późną jesienią (po obfitych opadach deszczu). Sugeruję więc wycieczki w okresie wiosenno-letnim. Polecam! Barbara Kropińska BIBLIOGRAFIA: http://www.dankow.eu/ www.strzelce.pl/g2/2009_10/aa113ba96f384da4f2cd85b2cfe43098.pdf http://mapy.eholiday.pl/mapa-dankow-strzelce_krajenskie-strzelce_krajenskie.html W prezentacji wykorzystane zostały fotografie wyłącznie mojego autorstwa.