1 / 14

רם דודל Rum Doodle

רם דודל Rum Doodle. סיפור מקרה בועז סגיר ודניס גורדין פסח 2009. על המסלול. ראם דודל הוא מסלול ארוך על הפילר הימני מבין שני העמודים במרכזו של ואדי שלאלי בג'בל ראם. 250מ' ע"פ הספר (כ-13 פיטשים). בפועל ראינו כ- 300מ' הפרש גובה אנכי.

marsha
Download Presentation

רם דודל Rum Doodle

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript

1. רם דודלRum Doodle סיפור מקרה בועז סגיר ודניס גורדין פסח 2009

2. על המסלול • ראם דודל הוא מסלול ארוך על הפילר הימני מבין שני העמודים במרכזו של ואדי שלאלי בג'בל ראם. • 250מ' ע"פ הספר (כ-13 פיטשים). בפועל ראינו כ- 300מ' הפרש גובה אנכי. • המסלול מדורג כקל יחסית לטיפוס – 'D' Difficileעם הרבה מקטעים של 3 ומקטעים של 4+ ו5-. האבטחה על המסלול מוגדרת כ"מוזרה" או חסרה" (curious). • הערה נוספת במדריך מזהירה מפני "קרימפים" בסלע היכולים להיות בעייתיים מבחינת החבלים. • עבור שנינו זה היה מסלול חדש אבל ביררנו עליו ערב לפני בקמפינג.

3. הטיפוס • התחלנו לטפס ב-8:00, לאחרapproach של כשעה. • 4-5 הפיטצ'ים הראשונים (עד R1) נמצאים מתחת לקטע התלול של המסלול ומורכבים מכמה קטעים קצרים של טיפוס שמקושרים ביניהם ע"י מדפים וקטעים מישוריים. • דניס הוביל אותם כשלאחר כל קטע חייבים לשים תחנה. • לאחר שהגענו לנקודה R1 בטופו לא מצאנו תחנת גלישה ולא היינו בטוחים כיצד יורדים מנקודה זו. • את הפיטצ' הבא הוביל בועז דווקא ימינה מהגג ולא משמאל לאורך black wall כפי שמתואר בטופו.

4. טיפוס - המשך • Route finding במסלול מאוד קשה (במיוחד עד R2 - תחילת הface) • דניס הוביל את המקטע הבא (5-) כאשר האבטחה מתבססת בעיקר על Chicken heads מזדמנים. • בתחנה שבתמונה התחלפנו ובועז הוביל עד מעל ל-R3. • דניס הוביל את arete עד הנקודה המצוינת כR4- (לא נמצאה תחנה) ולאחר מכן את הMushrooms – - מקטע זיגזג אשר הקשה מאד עקב חיכוך החבל.

5. טיפוס - המשך • הגענו לR5- בערך בשעה 13:00. הבנו שאנחנו בבעיה על לוח הזמנים וניסינו להאיץ. בועז הוביל את שני המקטעים הקלים הבאים עד מעט מתחת ל-R7. • כאן התחילו ה"סימנים" – 1) מצלמה שדניס תיקן רק כמה ימים לפני כן, שבקה חיים. • 2) כשהגענו לR6-, שמנו לב לחתך באחד החבלים: כ-12מטר מהקצה אחד החבלים עבר שיפשוף מסיבי, המעטפת נקרעה בחלקה, הליבה נחשפה ונפגעה. החלטנו לחתוך במקום את החבל ולהמשיך עם חבל 60 וחבל 48מ'. • בנקודה זו טעינו ויצאנו שמאלה מוקדם מדי. דניס הוביל מקטע מפוקפק משהו עד שהתחברנו בחזרה לR8-. • המשכנו במהירות לR9- וסיימנו את העלייה בשעה 16:00.

6. הירידה • כבר בגלישה הראשונה דרך "descent chimney" היינו צריכים להילחם בחבלים כדי להוריד אותם. • גלשנו מתחנה R7 (שאותה פספסנו בעליה והתגלתה מעט מתחת למדף) לR6- ומשכנו בחבל הקצר. לאחר שהוא הגיע אלינו, החבל האדום נתקע בנפילה בגובה שני שליש של הפיטץ'. דניס הוביל אליו וירד בטיפוס. כל ההתעסקות קירבה אותנו מאוד אל החושך. • הגלישות הבאות ל-R5 וR4- עברו ללא תקלות. בשלב זה, היינו דקות ספורות לפני החושך. • גלשנו לR3- (תחנה תלויה) ומשכנו את החבל. החבל הכחול (הקצר) היה בידינו אך החבל האדום שוב נתקע בנפילה הצידה מהמסלול.

7. נטישת החבל • בשלב זה היינו בחושך מוחלט. החלטנו כי לא יהיה אחראי לטפס בחושך במעלה הקשה (יחסית) של המסלול. • החלטנו בנקודה זו לנטוש את החבל האדום: • שיקול 1: לדעת דניס לא הייתה בכלל האופציה לטפס כי החבל נתקע ימינה מהמסלול והדרך היחידה לחלץ אותו הייתה לרדת בגלישה מלמעלה. עם חבל אחד של 48 מ' זה נראה בלתי אפשרי. • שיקול 2: המדף הגדול של R2 היה לא רחוק מאיתנו. הערכנו כי החבל שנותר (כ48 מטר של החבל הכחול) יביא אותנו למדף, ומשם (כך קיווינו) נסתדר. • חיברנו את החבל הכחול בתצורה כפולה ובועז גלש עליו למדף, תוך הנחה שתמיד ניתן לחזור עליו בפרוסיקים למעלה. • כמטר מהמדף של R2 החבל נגמר באופן שאפשר לרדת למדף בנוחיות יחסית.

8. נכנסים ללילה • עד הנקודה הזאת (R2) מסלול הטיפוס עובר מספר מדרגות סלע גבוהות עם מרחק אופקי רב מאחת לשניה. ברור כי מסלול גלישה סביר לא יחזור על המסלול. • זיהינו את נקודת הגלישה (R2) אולם ברור היה כי לא ניתן לגלוש מנקודה זו ישירות עד למטה עם חבל של 48 מ' בערך. • החלטנו לחזור על המסלול באותה דרך בה הגענו. ידענו כי לא טיפסנו מקטעים של מעל 20 מטר. היה ברשותנו ציוד להשארה (טבעות וזנב חבל של כ-12מ') ובעצם ללא אופציות נוספות מלבד להישאר ולחכות לאור. • גלשנו גלישה קצרה מR2- והתחלנו לרדת במורד המסלול. • בגלישה ה-3 משיכת החבל הצליחה בחלקה אך קצה החבל נפל לתוך חריץ עמוק ונתקע. זכרנו כי נשאר לנו רק עוד כ-3 גלישות קצרות. • החלטנו לחתוך את הקטע התקוע כך שנשאר בידינו כ-30 מ' חבל בלבד.

9. הנפילה • הגענו לנקודה ממנה ידענו כי גלישה תוביל אותנו לטרוורסה הגדולה שמובילה לתחילת המסלול. • במדרגה מצאנו גשרון בקוטר של כ-13ס"מ בבסיסו שהולך ונהיה צר כלפי מעלה. הגשרון יצא ממדף בסלע. קשרנו את התחנה אליו והוספנו עגינה נוספת של קשר בתוך חור קטן. • לאחר בחינת התחנה בועז אמר "גלשתי גם על דברים גרועים מזה...", התחיל לגלוש וירד מאחורי שפת המדף....... • ............ • ............ • הסיפור של בועז – "עם מעבר הפינה תוך כדי הגלישה הרגשתי "אויר" וצניחה כלפי מטה, לאחר כשלושה מטרים החבל נמתח, הגוף התקרב לסלע ונבלם ע"י קרסול רגל שמאל. המשכתי בגלישה כ-2 מטר למדף והתחלתי לתקשר עם דניס. הנזק מהנפילה - נקע קל מאד בקרסול שמאל" • הסיפור של דניס – "רעש חריקת החבל לא הפסיק גם לאחר שבועז ירד מהמדף ולמרות שחבל כבר היה יציב. חיברתי את daisy chain לטבעת גלישה כדי להוסיף עוד נקודה לתחנה ונכנסתי ל"כוננות body belay". לפתע נשמע צליל של כדור נכנס לחומת מפגע, טבעת הגלישה טסה למטה על המדף, נגררתי כמטר אחריה ולבסוף נעצרתי בתוך גומחה בסלע" • מסתבר כי התחנה קרסה לחלוטין. מדף הסלע אליו הייתה מחוברת לא החזיק וגם עגינת הגיבוי קרסה. Body belay של דניס עבד בתוספת עזרה של חיכוך החבל על המדף.

10. מגיעים למטה • לאחר חיפוש ממושך דניס מצא עיגון נוסף על המדף וגלש אל בועז. • המשכנו יחד עד לנקודה בה עלינו את הפיטץ' הראשון כשכבר לא נשאר לנו חבל להשאיר. • בנקודה זו לא הצלחנו למצוא נקודת גלישה טובה. • דניס המשיך לבד בטרברס על המדף (כי נשאר ברשותנו רק פנס אחד טוב) ולבסוף הסתבר כי המדף יורד לוואדי! כך ניתן היה למעשה לעקוף את הפיטץ' הראשון. • דניס חזר לאסוף את בועז וביחד ירדנו אל הוואדי. • חזרנו לקמפינג בשעה 1:30 בלילה.

11. המלצות ונקודות לחשיבה : • במהלך הגלישות בועז היה בדעה שלא כדאי לתת Body Belay לגולש – "אם צריך שמשהו ייהרג עדיף שזה יהיה רק אחד מהמטפסים". למרות זאת בנסיבות המיוחדות של המקרה, דניס החליט לאבטח אותו כך. • ללא קשר להחלטה בנושא ' 'Body Belay, האופציה רלוונטית רק כאשר יש מדף רחב ונוח יחסית או כוך או סדק שיאפשרו נקודות תמיכה בגוף ומרחק בלימה מסוים (כפי שהיה במקרה שלנו). • אם דניס לא היה מצליח לספוג את הנפילה והיה מתדרדר במדרון, מן הסתם לא היה שורד את הנפילה, יתכן והיה מתדרדר הלאה מהמדף ושני המטפסים היו נופלים גובה רב. • אם דניס לא היה מבצע את ה- Body Belay בועז היה ככל הנראה נפצע קשה לפחות ודניס היה תקוע ללא חבל על מדרגת הסלע ללא יכולת לעזור וכנראה ללא אמצעי קשר.

12. המלצות - המשך • במקרה של תחנת גלישה על עגינות מפוקפקות כדאי תמיד לגבות אותן בציוד נוסף, כאשר הגולש הראשון הוא הגולש הכבד המנסה להעמיס את העגינה ככל הניתן על מנת לבחון אותה. הגולש השני יוריד את הציוד ויגלוש בראש שקט יותר. • לא כדאי לסמוך על גשרים (אפילו עבים) שמחוברים למדף שבולט מהסלע. במיוחד לא כאשר שתי העגינות קשורות לאותו מדף. במקרה שלנו כל המדף התחתון ששתי העגינות היו קשורות אליו קרס מהעומס. • הערה כללית ללא קשר למקרה הנדון - דניס ובועז טיפסו ביחד לראשונה באותו היום. היה פער מסוים בתקשורת ביניהם שיכול היה לגרום לבעיות במסלולים קשים יותר. שווה לתאם את הקריאות הסטנדרטיות לפני הטיפוס.

13. המלצות - המשך • כדאי להשאיר מספיק זמן לגלישות ול"זמן הסתבכויות". לאור אורך המסלול, היינו חייבים להתחיל לגלוש חזרה בסביבות השעה 14:00 גם אם לא סיימנו את המסלול. יש לקבוע את השעה מראש ולעמוד בה. • שיקולי לילה: הייתה התלבטות האם להמשיך לרדת בחושך או להישאר את הלילה. דניס נטה להישאר אולם בועז העדיף לרדת. מזג האוויר היה נעים בתחילת הלילה והלך והתקרר משמעותית לתוך הלילה (אין מסקנה חד משמעית מה עדיף). • לא ערכנו תחקיר מספק לפני הטיפוס לגבי טיבו של המסלול עם מטפסים שעלו עליו בשנים האחרונות. בעיקר הסתמכנו על ההנחיות במדריך . • מסלולים שאינם ורטיקליים עם קו גלישות שיורד במדרון "סלבי" מהווה אתגר מעניין לגולש בואדי ראם – יש לקחת בחשבון חבלים נתקעים, לא לקצר גלישות (לא לדלג על תחנות) ולהיות ערוכים לטיפוס חזרה בכל שלב.