Why do we need a cross border healthcare
This presentation is the property of its rightful owner.
Sponsored Links
1 / 44

Why do we need a cross-border healthcare ? PowerPoint PPT Presentation


  • 51 Views
  • Uploaded on
  • Presentation posted in: General

Why do we need a cross-border healthcare ?. GREIFSWALD. Long-standing tradition (since 1456). 1990 . Greiswald University Medicine - the Construction Zone …. Greifswald University Medicine in Transition 2010. Perception of health care in EU. Travel for medical treatment?.

Download Presentation

Why do we need a cross-border healthcare ?

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation

Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author.While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - E N D - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Presentation Transcript


Why do we need a cross border healthcare

Why do we need a cross-border healthcare ?

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

GREIFSWALD

Long-standing tradition (since 1456)

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

1990

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Greiswald university medicine the construction zone

Greiswald University Medicine - the Construction Zone ….

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Greifswald university medicine in transition 2010

Greifswald University Medicine in Transition 2010

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Perception of health care in eu

Perception of health care in EU

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Travel for medical treatment

Travel for medical treatment?

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

We are becomming older …

Quellen: 1. Rostocker Zentrum (2006)

2. Statistisches Bundesamt (2006)

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

Solution

Demographic

changes

cross-sectoral

and

cross-border

healthcare

better access to healthcare

The closest health facilites are across the border

more safety and quality

Transferring expertise

Promotion of a well-balanced development of the regions

harmonization of living conditions

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care systems are characterized by

Health care systems are characterized by:

  • Different allocation of capital and human resources

  • Different definitions of health and health and health care

  • National characters and values

  • „…The fundamental truth about the health care in every country is that national values, national character, determine how each system works…“

  • Uwe Reinhardt, Princeton

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Challenges

Challenges

  • Incompatible rules between the countries

  • lack of transparent framework

  • lack of European structure of co-operation

  • low patient mobility

  • lack of information

  • insecurites concerning the quality of medical care

  • language barriers

  • high administrative effort

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care model of the future

health care model of the future ?

  • scientific co-operation and networks

  • education (physicians, health care professionals, scientists)

  • health care networks, regional networks (PomScreen, Pomerania Gesundheitskarte)

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

  • Pomeranian Prostate Cancer Board

    • Co-operation of the urological departments at the University Hospitals Greifswald and Stettin and Asklepios Hospital Uckermark (prospective 35 hospitals)

    • regular consultations via videoconferencing (1-2 times a week)

    • members of the network determine the following procedure together. .

    • certification according to ISO 9000 criteria

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

  • Transnational Newborn Screening Program

  • Saving life with a single blood spot

    • Screening of metabolic, genetic and endocrine disorders in the administrative district Zachodniopomorskie and Mecklenburg-Western Pomerania

    • Improvement of medical care in the Pomerania region

    • Extension of the screening spectrum

    • knowledge transfer

    • Shared staff, financing of analyses and medical devices

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

  • Project partners:

    • IKCL - Institut für Klinische Chemie und Laboratoriumsmedizin, Universitätsklinikum Greifswald

    • UKK - Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Unviversitätsklinikum Greifswald

    • ZFF - Zentrum für Forschungsförderung, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald

    • PAM - Pomorska Akademia Medyczna, Szczecin

    • IMiD - Instytut Matki i Dziecka, Warszawa

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

Baltic Fertility Network (baltiFERT)

Turku

Greifswald

Stettin

www.skipperguide.de

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

  • Thank you very much for your attention!

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Comparison health care system poland and germany

Comparison Health Care System Poland and Germany

  • Similarites

  • Demographic situation

  • Both countries have regions with low population density and lack of infrastructure

  • „brain-drain“ of qualified medical professionals

  • Investment backlog in the hospitals

  • Differences

  • waiting time for diagnostic procedures and surgery is considerably longer in Poland

  • no competetive environment in health insurance system

  • adequate hospital bednumber in Poland and an oversupply in Germany.

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care systems originate from different

Health care systems originate from different:

  • political

  • historical

  • cultural

  • and socio-economic traditions

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care systems contribute to

Health care systems contribute to:

  • High level of social protection

  • High level of social cohesion and justise

  • Sustainable economic and social development

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care systems share the same quest for

Health care systems share the same quest for:

  • Better (quality and safety, evidence-based)

  • Cheaper

  • Fairer (based on ethics and patient involvement)

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


What is needed politics

What is needed (politics)?

  • Long term strategy for health care

  • Coherent, cross-sectoral health policy

  • Programm of analytic studies of health status

  • Prevention policy

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Political commitment to reduce inequalities

Political Commitment to Reduce Inequalities

  • In order to reduce the gap in health inequalities among the EU Member States, the Council of the European Union set out common values and principles that are shared across the European Union

  • European Commission aims to develop a community framework for safe, high quality and efficient health services, by reinforcing co-operation between Member States

  • Paradox: EU should be taking action in the respect of health care

  • National governments do not want the EU interfering its health systems

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Practical utility of european cooperation in health care

Practical Utility of European Cooperation in Health Care

Greater freedom of choice between health care providers

The nearest hospital may be in a neigh- bouring Member State

Adjustment and harmonization of living conditions

Promotion of a well-balanced development of the regions

  • Transferring expertise

    • -Scientific exchange

    • Exchange of qualified

    • empolyees

Information and communication technologies (E-Health)

Mobility of health professionals

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Warum ben tigen wir grenz bergreifende kooperationen mit polen

Warum benötigen wir grenzübergreifende Kooperationen mit Polen?

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt

Ausgangssituation

Die demographische Alterung der Gesellschaft betrifft Polen mit einer zeitlichen Verzögerung in gleicher Weise wie Deutschland

Vergleichbar mit Mecklenburg-Vorpommern ist Westpommern in Polen ein strukturschwaches Flächenland mit geringer Bevölkerungsdichte

Abwanderung von Fachkräften in Ballungszentren oder ins europäische Ausland

Zunehmender Fachkräftemangel in ländlichen Regionen beider Ländern

Lange Wartezeiten in Polen –Alternative: Private Behandlung mit Selbstzahlerprinzip

Eine europäische Studie ergab, dass sich 75 % der europäischen Bevölkerung eine freie Wahlmöglichkeit zwischen Gesundheitsanbietern in der EU wünscht


Ziele

Ziele

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt

Sich gemeinsam auf die bevorstehenden Herausforderungen aus der

demografischen Entwicklung und den strukturellen Gegebenheiten der Länder

einstellen und durch Kooperationen…

…die Versorgung der Bevölkerung mit qualitativ hochwertigen medizinischen Leistungen sicherstellen

…die finanzielle Nachhaltigkeit der Leistungserbringung steigern

…eine Harmonisierung der Lebensverhältnisse in den Grenzregionen anstreben

…die Vorteile der europäischen Integration für die Menschen greifbar machen


Inhalte

Inhalte

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt

Grenzübergreifende Projekte und Versorgungsstrukturen aufbauen

Angebot von medizinischen Leistungen, die im jeweils anderen Land fehlen um Versorgungsengpässen vorzubeugen

Austausch von Fachkräften

Gemeinsame Forschungsprojekte

Wissenstransfer

Förderung des Bekanntheitsgrades medizinischer Leistungen und Fortschritte im jeweils anderen Land


Vorteile

Vorteile

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt

Schnellstmögliche Versorgung: wenn das nächste Krankenhaus jenseits der Grenze liegt

Größere Wahlfreiheit unter den Leistungserbringern

Verringerung der Eigenbeteiligung/Zuzahlung z.B. beim Zahnersatz

Steigerung der Patientenautonomie

Reduzierung von Wartezeiten

Qualitätssteigerung durch Erfahrungsaustausch und Lernkurveneffekte

Positive Skaleneffekte (economies of scale)

durch Fixkostendegression bei Steigerung der Patientenzahl


Herausforderungen

Herausforderungen

Komplexität der administrativen Prozesse

Abrechnungstechnische Probleme: Nur die Notfallversorgung wird erstattet

Probleme bei Gewährleistung/ Regressansprüche bei Schlechterfüllung

Hoher Verwaltungsaufwand bei Überprüfung der ausländischen Leistungserbringer bzw. Rechnungen

Keine übergeordnete europäische Kooperationsstruktur

Geringe Patientenmobilität

Informationsdefizit

Unsicherheiten bezüglich der Qualität von Gesundheitsleistungen im Ausland

Sprachbarrieren

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle situation

Aktuelle Situation

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle situation1

Aktuelle Situation

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle situation2

Aktuelle Situation

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle kooperationsprojekte

Aktuelle Kooperationsprojekte

„Pomeranian Prostate Cancer Board“

Projektinhalt:

Tumorboard für Patienten mit Prostatakarzinom

Durchführung von gemeinsamen klinischen Studien

Projektpartner:

Urologische Kliniken der Universitäten Greifswald und Stettin sowie des Asklepios Klinikums Uckermark.

Die Kooperation kann um zusätzliche Projektpartner erweitert werden.

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle kooperationsprojekte1

Aktuelle Kooperationsprojekte

Organisation des Tumor Boards:

Das Vorgehen des Boards orientiert sich an dem Procedere zertifizierter Prostatazentren:

Regelmäßige Konsultationen per Videokonferenz (1-2 x pro Woche).

Innerhalb dieser Konsultationen werden alle Prostatakarzinomfälle besprochen und gemeinsam das weitere Procedere festgelegt.

Jede Klinik bleibt jedoch autonom in ihren Entscheidungen

Die Kommunikation des „Pomeranian Prostate Cancer Board“ erfolgt ausschließlich in englischer Sprache

Technische Verbindungen (z.B.Videokonferenzsystem) werden nach Zugang des Zuwendungsbescheides durch das Ministerium etabliert

Eine Zertifizierung der Institutionen des „Pomeranian Prostate Cancer Board“ nach ISO 9000 wird angestrebt

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle kooperationsprojekte2

Aktuelle Kooperationsprojekte

Grenzübergreifendes Neugeborenen Screening (POM SCREEN):

Blut-Untersuchung an allen Neugeborenen zur Früherkennung von angeborenen Stoffwechselerkrankungen

und endokrinologischen Störungen.

Ziel

Erkennen der Krankheiten in einem Stadium, in dem noch keine Symptome vorhanden sind

und frühzeitige Behandlung zur Vermeidung von schweren gesundheitlichen Schäden und

Todesfällen

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle kooperationsprojekte3

Aktuelle Kooperationsprojekte

Grenzübergreifendes Neugeborenen Screening

Projektpartner

IKCL - Institut für Klinische Chemie und Laboratoriumsmedizin, Universitätsklinikum Greifswald

UKK - Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Unviversitätsklinikum Greifswald

ZFF - Zentrum für Forschungsförderung, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald

PAM - Pomorska Akademia Medyczna, Szczecin

IMiD - Instytut Matki i Dziecka, Warszawa

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Aktuelle kooperationsprojekte4

Aktuelle Kooperationsprojekte

Grenzübergreifendes Neugeborenen Screening:

Projektinhalt

Erfassung von angeborenen Stoffwechselerkrankungen

endokrinologischen Störungen in der Wojewodschaft Zachodniopomorskie und Mecklenburg-Vorpommern

Verbesserung der Betreuung betroffener Kinder in der Region Pomerania

Erweiterung des Spektrums der erfassten Krankeheiten in Szczecin, Warsawa und Greifswald

Wissentsransfer durch gegenseitige Hospitationen im Labor und Erlernen von neuen Labormethoden

Gemeinsame Organisation und Durchführung von Projekttreffen, monatliche Abstimmungen in Form von Telefon- oder Internetkonferenzen sowie Workshops

Gemeinsames Personal

Gemeinsame Finanzierung von Analysen und Geräten

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Vision gesundheitskarte pomerania

Vision: Gesundheitskarte Pomerania

Einführung einer Gesundheitskarte für die Bevölkerung der Euroregion Pomerania

Spezielle Krankenversicherungskarte, die den Zugang zu grenzübergreifender Versorgung gewährleistet

Leistungspaket der Gesundheitskarte Pomerania

Umfassende ambulante und stationäre medizinische Versorgung im Ausland (inkl. Diagnostik und Therapie)

Arztbriefe in den benötigten Sprachen

Persönliche Betreuung für ausländische Patienten in ihrer Muttersprache

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Vision gesundheitskarte pomerania1

Vision: Gesundheitskarte Pomerania

Kooperationsvereinbarung zwischen den Krankenversicherungen beider Länder zur Erstattung der Behandlungskosten im Ausland

Vereinbarung mit den polnischen Leistungserbringern zur Behandlung von deutschen Patienten und Sicherung der Kostenübernahme

Vereinbarung mit den deutschen Leistungserbringern zur Behandlung von polnischen Patienten und Sicherung der Kostenübernahme

(2)

(2)

Polnische

Leistungserbringer

Krankenkassen

Deutschland

Nationaler Gesundheitsfonds (NFZ) Polen

(1)

Deutsche Leistungserbringer

(3)

(3)

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Why do we need a cross border healthcare

Krankheitsprävalenzen nehmen zu…

* SHIP-0/ SHIP-1

** Krebs: GKR-NBL (2004), Demenz: Bickel, H. (2002)

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


And subsequent problems envolve

and subsequent problems envolve …

Alternde Gesellschaft

Zahl der

Erwerbstätigen

sinkt

Zunahme

chronischer Erkrankungen

Ärztemangel

Ärztemangel

Erschwerte

Wiederbesetzungvon Arztsitzen

Nachfrage nach med.Leistungen

steigt

Finanzierungs-lücke

Problematischemed. Versorgung auf dem Land

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Europa bietet uns eine einmalige chance

Europa bietet uns eine einmalige Chance…

Patientenzentriertheit

nicht Organisationszentriertheit

Transfer von

Wissen

u. Fachpersonal u.

Forschungskooperation

Bündelung der knappen Human- wie sachlichen Ressourcen

bestmögliche

Kooperation u.

Koordination mit den Akteuren des

Gesundheitswesens

Innovative, integrative und patientenorientierte Versorgungsmodelle

Überwindung der sektoralen Gliederung

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care systems face the same problems

Health care systems face the same problems:

  • Rationing services

  • Cut costs

  • Increasing demand

  • Decreasing tax base to pay for the demand

  • Difficulties in developing accepted health policies

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


Health care systems face the same opportunities

Health care systems face the same opportunities:

  • Growing interest in disease prevention and health promotion

  • More effective and efficient use of resources

  • Improved information transfer

  • Improved acceptance and perception of health system

Prof. Dr. med. Marek Zygmunt


  • Login